Käydessäsi ravintolassa,jätätkö runsaan tipin,vai annatko vain euron,niinkuin suomalaiset kuulemma tekevät?

Me käymme harvoin ravitoloissa,mutta sitten,kun sinne menemme,en pihistele tipeissäkään,mutta tietysti annan arvoa hyvälle palvelulle ja tippi on sen mukainen.

Avainsanat: ravintolat tippi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 08:18

Kyllä minulla on palvelusta kiinni miten paljon tippiä annan, joskus en anna mitään.

Kysyjän kommentti

Käymme harvoin ravintolassa ja tipn määrä on kiine siitä,kuinka hyvää palvelua saamme,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 08:24

Sen harvan kerran jos ravintolaan erehdyn yleensä maksan kortilla. Olen kuitannut summan mikä lapussa on. Kaipa tietävät hinnoitella tuotteensa ilman älytöntä pelleilyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:27

Hyvästä palvelusta ja ruuasta annan enemmän kuin sen euron. Joskus riippuu vähän paikastakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:49

Tipin suuruus on paikasta ja tilanteesta kiinni. Kun palvelumaksu on jo laskussa mukana, ylimääräinen 'tippi' voi hyvin olla sellainen pyöristys tasarahaan.

Mielistelyä en laske hyväksi palveluksi, todella palkitsemisen arvoista extraa palvelussa tapaa kuitenkin harvemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:52

Suomessa tarjoilija saa asianmukaisen palkan toisin kuin monessa muussa maassa jossa tippi on osa palkkaa. Harvoin suoranaisesti annan, joskus pyöristän laskun sopivaan summaan ylöspäin (27.20e=30e). Arvostan toki asiallista palvelua, mutta hyvästä ruuasta tipin ansaitsisi kyllä se kokki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.07.2009 - 08:57

Harvemmin annan koska harvemmin käyn. Mutta ulkomailla reissatessa tulee annettua ne hiluset taskun pohjalta ja välillä hieman enemmänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 09:01

Tipin antaminen ravintoloissa ei kuulu suomalaiseen ravintolakulttuuriin, liekö syynä jo valmiiksi hintoihin lisätty tarjoilupalkkio. Hyvästä palvelusta tulee laskun loppusumma joskus pyöristettyä. Hyvä palvelu vain tuntuu monessa paikassa nykyään olevan ns. katoava luonnonvara. Ei siistimätön pöytä, eikä tervehdykseksi lausuttu "moi" aina jaksa innostaa tippien antamiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 09:10

Tämä mielipiteeni koskee vain Suomea:

Tipin suuruus liittyy tietysti laskun ja seurueen suuruuteen.
Jos jostain syystä on ihan pieni laskusumma, esim. 9 EUR, niin silloin voi se 1 EURon tippi olla kohdallaan, eli pyöristää 10 EURoon.
Muuten kyllä joku 2 - 4 EUR on sellainen kohtuutippi, jos on vaikka 2 ihmistä ruokaillut. Riippuu saadusta palvelusta. Niinkuin monet ovat jo todenneet, niin Suomessahan tarjoilijan/viinurin palkan maksaa joka tapauksessa hänen työnantajansa, siis ravintola.

Ulkomailla on sitten omat sääntönsä. Ei nyt ihan maakohtaiset, mutta "maassa maan tavalla".
Yrittäkääpä esim. New Yorkissa viettää ilta ravintolassa ja maksaa sitten koko illasta vain centilleen se laskun loppusumma. Voi olla, että syntyisi rähinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 09:53

Jos palvelu on asianmukaista saatan summaa pyöristää, tavan vuoksi en anna tippiä.
Ennenvanhaan sitä eli pelkillä tipeillä tarjoilijana ollessa, palkkaan ei tarvinnut koskea(prosenttipalkka) .mm. Lapissa turistipaikoissa sai tippiä ylen runsaasti.
Mutta tippien anto vähentynyt , en enää aikoihin ole ollut ravintolassa työssä, mutta ne kaverit jotka vielä ovat , ovat kertoneet. Prosenttipalkkaisiakaan ei varmaan ole enää ollenkaan. Tarkoitan nyt kotimaisia ravintoloita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 10:23

Kyllä olen aina jättänyt pikkuisen tippiä! Ulkomailla varsinkin se kuuluu asiaan.
Täällä Tallinnassakin tulee jätettyä, jos on oikein hyvä tarjoilu ja kiva tarjoilija!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 11:03

Ulkomailla kyllä, se kuuluu asiaan, vähän enemmän kuin se 10% laskun hinnasta. Kotimaassa palvelumaksu on jo lisätty hintoihin, maksan laskun summan. Tarjoilija saa palkan työnantajaltaan. Vrt saadaanko muut palveluammatissa työskentelevät tippiä palkan lisäksi vaikka suonikohjut paukkuu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 11:14

harvemmin ravintoloissa tulee käytyä. en muistaakseni itse ole koskaan tippiä antanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:23

Olen Matvein kanssa samoilla suunnilla. Suomessa annan tippiä, jos palvelu ollut erikoisen hyvää, noin sen 10 % laskun loppusummasta. Muuten en juurikaan anna.

Iteki Jenkeissä 1,5 vuotta asuneena tiedän, että siellä PITÄÄ antaa vähintää 10-15 % tippiä laskun loppusummasta. Jos siellä annat vähimmäismäärän, ei tarjoilija varmasti enää hymyile (vaikka se onkin kestohymyjen maa), vaan saattaa olla jopa töykeä sen jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:27

täälä kotomaassa maksan kortilla, mutta ulkomailla annan tippiä, siellä on käteistäkin mukana...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.07.2009 - 13:44

Suomessa en anna tippiä ulkomailla annan enemmän kuin sen mitä olisi hyvä antaa.
Eli jos vaikka 10 % pitäisi antaa niin annan 15-20%

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 17:22

jätän tosi vähän tai en ollenkaan. Suomessa en ollenkaan, ulkomailla ehkä vähän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 19:13

Maassa maan tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 05:24

Käyn harvoin ravintoloissa, enkä silloinkaan raski kunnon tippiä jättää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 18:44

vain kohtuudella, ylenpalttiset tipit on moukkamaista käytöstä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.07.2009 - 22:41

En Suomessa pahemmin anna. Mutta ulkomailla joutuu antamaan, koska se on maan tapa joissakin maissa. Meillähän se sisältyy jo laskuun.