Oletteko harrastaneet ravustusta? Nuorna poikana tuli Yöllä saalistettua rapuja.Jännää oli.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 07:39

Kyllä minäkin olen ravustanut nuorenalikkana likkakaverini kanssa heidän kesämökillään,ravustimme veneestä taskulampun kanssa,ravut näyttivät isoilta,mutta kun saimme ne ylös,Eijan isä käski laittamaan ne takaisin alamittaisina.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.07.2009 - 07:39

takavuosina kyllä,
mutta sitten tuli rutto ja vei lähivesistä ravut,
siihen loppui minun harrastukseni,
nykyään kohtaamme vasta juhlapöydässä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:10

Kyllä minä nuorena olen ravustanut, ja minusta se oli hauskaa touhua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:30

Kudoimme isoisän kera rapumerrat itse. Pyydystämäni ravut menivät myyntiin kaikki. Muutaman syksyn sitä kesti sitten tuli armeija ja työn perään lähtö. Oli yksi ja ainut järvi jossa pyydykseni oli. En tiedä kuka levitti ruton siihenkin järveen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.07.2009 - 08:55

Jonkinlainen muisto on lapsuudesta että olisin päässyt serkkupoikien jarruksi ravustuskeikalle. Ilmeisesti niitä tulikin koska seuraava selvempi muisto on kun kummitätini keitti rapuja. Seisoin vieressä kauhusta jäykkänä kun laittoi elävän otuksen kiehuvaan veteen. Oletin että sitä rapua poltti niin kovasti se kiehuva vesi ja sen takia tuli ihan punaiseksi. Aikuisena seurasin kuningasravun pyyntiä. Se on sitten ihmehommaa se.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 08:56

Olen ollut rannassa kahlaamassa ja tutkimassa pyydyksiä,
varsinaista pyyntiä en ole harrastanut. Ravussa on syötävää vähemmän kuin puolikkaassa nakissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 09:55

Olen joskus nuorena ollut ravustamassa isän kanssa, ja saalis oli 2 rapua, keitimme ne ja jaoimme saaliin.
Senjälkeen pidettiin Karvianjoessa rapumertaa viikkotolkulla Kankaanpäässä asuessa, ei ravun rapua. En aio tänä kesänä ravustaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:00

Rapurutto on tuhonnut kotimaisen kannan liki kokonaan. Täplärapu on Pohjois-Amerikasta peräisin oleva rapulaji, joka tuotiin 1960-luvulla Ruotsiin ja Suomeen korvaamaan rapuruton tuhoamaa alkuperäistä jokirapukantaa.

Silloin 60-70-luvulla, kun vielä oli paljon rapuja tuli niitä pyydettyäkin liipeillä ja meroilla. Joskus järvellä ollessa pyysin niitä taskulampulla pimeässä heitellen ravut suoraan veneeseen. Rapu on tunnetusti yöeläin ja päiväsaikaan se lepäilee isojen kivien koloissa. Mukavaa puuhaa kuutamoöinä katsella, kun ravut liikkuvat järven tai joen pohjalla. Naapurinisäntä oli oikea ravustaja ja sumpussa saattoi olla 600 rapua kerrallaan, jotka hän sinne keräsi ja vei sitten rapuautoon myytäväksi. 60-luvulla rapuautot kiersivät viikko-ohjelman mukaisesti paikkakunnalta toiselle, samalla tavoin kuin jäätelöautot nykyään.

Nykyisin jäätelöautojen saapuminen kunta -ja kaupunkikeskuksiimme onkin syrjäyttänyt kotoisen rapuautokantamme kokonaan.

Lisätty: 21.07.2009 - 12:02

Lähteet:

Tätä artikkelia tai sen osaa on pyydetty parannettavaksi, koska se ei täytä laatuvaatimuksia.
Voit auttaa Wikipediaa parantamalla artikkelia. Lisää tietoa saattaa olla keskustelusivulla.
Tarkennus: Wikipedia ei ole ohjekirja, voisi soveltuvilta osin erottaa omaksi artikkelikseen ( koskeehan tämä jokirapuakin ja jäätelöautoakin )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:29

en ole vaikka olenkin jo näin vanhaksi elänyt, mutta siihen hommaan ei ole ollut koskaan mitään kiinostusta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.07.2009 - 13:44

En ole, se on yksi asioista mitä en vielä kokenut, mutta aion kokea!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 15:04

Joskus kauan kauan sitten oltiin ravustamassa.Jotenkin karmeeta touhua,kun ne poloiset sitten heitetään kiehuvaa veteen!Minusta ei siihen ollut.Siitä huolimatta varsinkin katkaravut ovat herkullisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2009 - 05:22

En ole harrastanut ravustusta, ei ole ollut opettajaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.07.2009 - 22:37

On jäänyt tämä kokematta. Kaikkea muuta on tullutkin tehtyä tuolla vesillä. Jopa nuotan vedossakin olen ollut mukana.