Mikä on nopeakasvuisin köynnöskasvi?

Suunnittelen jo kevättä - ja mietin minkä köynnöskasvin istuttaisi parvekkeelle ensi keväänä että saisin enemmän omaa rauhaa naapureiden katseilta.

Avainsanat: köynnöskasvit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.07.2009 - 17:04

Nopeakasvuinen on myös perennana tunnettu valkokarhunköynnös entiseltä nimeltään isokierto.
Se lisääntyy juurenpalasista ja myös siemenistä.

Jos sen esim. tontilleen istuttaa, se kietoo ja niputtaa muut kasvit pian siisteihin paketteihin. Joku sanookin sitä kuristajakasviksi. Mutta maahan upotettuun sankoon istutettuna sen saa pidettyä kurissa. Miksei sitten se menestyisi ruukussa parvekkeella.

Karhunköynnöstä on valkoisena ja vaaleanpunaisena. Toisille se on rikkaruoho, toisille ei.

Kysyjän kommentti

Kiitos vinkistä, aion kokeilla. Hyvää kesän jatkoa sinulle!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.07.2009 - 16:41

elämänlanka ainakin kiipeilee tosi nopeasti ja antaa suojan, viime kesänä sitä oli parvekkeellani, tänne uuteen himaan en ole sitä vielä laittanut, ensi keväänä sitten.
Japaninhumala myös kasvaa nopeasti,
sekä siperiaköynnöskrassi kuin myös mustasilmäsusanna..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 16:49

Jos ne naapurit ovat riesanasi vielä seuraavana vuonnakin,niin istuta pari villiviinin tainta. Leikkaa sitten niiden latvoja, niin saat ne haarautumaan ja tuuheiksi. Riittää siitä vielä naapurillekin koristeeksi. Kesäkukista melko nopea ja tuuhea on ruusupapu, jossa on isot lehdet. Aloita kasvatus jo ajoissa sisällä ruukussa, niin ovat sitten jo alkukesästä tuomassa jonkinlaista suojaa. Tässä vähän lisää palisanterin ehdotukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 17:29

Tuoksuherne tulee saunan ikkunasta sisään,
kasvaa nopeasti ja liimautuu kaikkeen mahdolliseen kiinni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 17:45

Elämänlanka ja viihtyy hyvin aurinkoisellakin parvekkeella.
Sopii toki muuallekin esim grillikatoksen ristikkoseinää koristamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.07.2009 - 19:01

Jos parvekkeesi on aurinkoisella puolella, niin kokeile ruusupapua. Pavut ovat syötäviä. Itse kerään ne yleensä seuraavana kesänä istutettavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 07:37

humalahan se on nopea ja isolehtinen (peittävä), taitaa vaan olla vähän turhan iso parvekkeelle ?