Entäpä Egypti. Oletko selvinnyt ilman mahatautia. Olen2 kertaa käynyt: El gounassa ei tullut pöpöjä mutta Sharm el sheikissä kyllä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.07.2009 - 15:07

Asun talvet Egyptissä omassa asunnossani. Olen tietysti myös ollut hotelleissa siellä. Mahataudin sain kerran, kun en ollut tarpeeksi hygieeninen valmistaessani salaattia. Multaa taisi päästä salaatinlehtien joukkoonn. Kaikki valmistamaani ruokaa syöneet sairastuivat. Minun vatsani tuli Suomeen saavuttuani löysäksi, ei ollut kipeä, mutta ei mennyt ohikaan ilman lääkäriä. Kampylobakteeri oli ilmeisesti sen aiheuttaja.
Muuten en kahden vuoden aikana ole mahatautia sairastanut. Kaksi flunssaa on ollut ilmojen viilennyttyä marraskuussa, mutta muuten en ole sairastellut. Viimeksi poistullessani sain Suomessa viikon kuluttua ärhäkän mahataudin, jonka oletan olleen 'kotoperäisen' noro-viruksen aiheuttama.
Olen Egyptissä syönyt ja juonut kaikenlaista, käsihygieniasta olen yrittänyt muistaa pitää huolta, mutta nyt olen unohtanut sen pullonkin pois matkastani. Juoda täytyy koko ajan , sillä kuiva aavikkoilma sekoitta helposti nestetaspainon, vaikka ei auringossa oleilisikaan. Sen moni turisti taitaa unohtaa, ja mahatuti tulee nestehukasta eikä mistään 'pöpöistä'. Egypti on ihana maa suomalaisille talvella, mahatautiin on olemassa tehokas lääke Antinal, jota kannattaa pitää mukanaan, jos tauti pääsee iskemään kaikista varotoimista huolimatta. Menkää kaikki ihmeessä Egyptiin !

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksesta, ilo tietää ettei kaikki sairastu :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.07.2009 - 10:42

En ole selvinnyt ilman mahatautia. Työmatkalla piti vielä olla yrityskäyntien takia vähän siistimmin pukeutunut, niin oli aika hankalaa liikkua isäntien mukana ympäri Kairoa, kun tuntui, että nyt justiinsa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2009 - 12:16

Olen käynyt kolme kertaa Sharmissa eikä minkäänlaista vatsatautia ole tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2009 - 15:42

Kerran olen käynyt Hurghadassa ja sain vatsataudin, mutta lääkitsin heti ja se meni heti myös ohitse. Siellä saa niin hyviä lääkkeitä ettei mahatautia kannata pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2009 - 16:11

Itse en ole saanut mainittavampaa jallajallaa, mutta matkakumppani kyllä sai rajun taudin.
Kuten Mariaana tiesi, niin sieltä saa tehokkaita lääkkeitä.
Soitimme lääkärin huoneeseen ja hän pisti pari piikkiä, laittoi tiputukseen ja apteekista kolmenlaiset rohdot ja muutaman tunnin päästä "kuolemankielissä" ollut kumppani jaksoi jo lähteä rannalle. En olisi hevin uskonut, ellen olisi itse nähnyt.
Suomesta viedyillä lääkkeillä ei taida olla mitään virkaa noihin verrattuina?
Itsensä kannattaa hoidattaa jo paluulennonkin takia. Koneessa kun ei aina rynnätä vessaan ihan noin vain.
Mahataudin syistä on erilaisia mielipiteitä. Minulle Kairolainen taksari sanoi, että sen saa varmimmin rahoista. Sen voisin kuvitella pitävän paikkansa, kun katsoo paikallisia seteleitä, nihkeitä, rasvaisia loppuunkuluneita bakteerinviljelysalustoja. Käsidesi kannattaa pitää taskussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 20:45

Egyptissä tuli käytyä viime vuoden marraskuussa ja selvittiin ilman vatsatautia. Ja kaikkea syötiin jäätelöstä salaattiin! Tosin käsiäkin pestiin tiuhaan tahtiin, käsidesillä.

Mekin kävimme ostamassa paikallisesta apteekista Antinalia ekana päivänä, mutta onneksi ei tarvinnut. On kuulemma tehokasta! Niin ja muistakaa tinkiä myös apteekissa!