Kuolinkellot - voiko niissä olla joku koodi? Esim. vainajan sukupuolen ja mahdollisesti iän ilmaisemiseksi.

Avainsanat: kirkonkellot kuolinkellot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 13:34

Kyllä niissä on.
Miehille ja naisille soitetaan eri tavalla.
Sekä iän mukaisesti.
Olen ollut kuuntelemassa monet kuolinkellot, ja aina joka henkilön kohdalla erilaiset.

Sielunkellot :
Soitetaan kaikilla kelloilla kuolemantapauksen tultua tiedoksi kello 10-12 välillä noin 15 minuuttia. Vanhojen soittotapojen mukaan miespuolisen vainajan soitto aloitetaan isolla kellolla ja naispuolisen vainajan pienellä kellolla.
Sekä senjälkeen vuosien mukaan soitto.
Soittotavoissa saattaa olla eri paikkakunnilla suuriakin vaihteluja.
Kirkontornissa luukut auki sinne suuntaan missä vainajan asuinpaikka on ollut.
(jos on luukut kellotornissa, vanhoissa puukirkoissa ainakin)

tuollapas näkyy olevan enemmän tietoa:
www.evl.fi/kkh/to/kjmk/opas2...sia18.html

Kysyjän kommentti

Kiitos perusteellisesta selvityksestä. Nyt ehkä vaimonikin uskoo.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 13:05

Ei tietääkseni ainakaan länsimaissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:06

Ihan samaa tässä kuuntelin. Kuolinkelloissa ensimmäinen kello alempana kuin toinen, siis nouseva soitto, naispuolinen vainaja, ja mies toisinpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:12

Minusta ei ole niillä mitään yhteyttä, olen itse samoin kuin edesmennyt veljeni , kieltänyt kaikenlaisen rimpauttamisen , hautaamisen ja muun teatterin ohella , pare poltta helveti äkkiä , ja ei sit tarttis kenenkä narssisei tuar haural ja parku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:13

Kuolinkelloista selviää vainajan sukupuoli ja ikä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:20

olin kuuntelemes äitini ja isäni kuolinkelloi, mut en kyl ymmärtänyt siit kilkatuksest mittää, ai et niin monta kilkatusta, kuin oli vanha, kun kuoli eli äitini tapaukses 65 x... niinkös ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:23

Enpä ole tullut asiaa miettineeksikään, niissä tilanteissa joissa kelloja olen kuunnellut on ollut niin paljon muuta mietittävää. Wikissä näytti aiheesta olevan aika paljonkin tietoja, eli koodeissa löytyy:

fi.wikipedia.org/wiki/Kuolinsoitto

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.07.2009 - 14:12

En tiedä mutta veikkaisin kyllä että ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 14:37

Kyllä niistä ilmenee skä sukupuoli että ikä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 23:03

Ei kyllä ole koskaan tullut mieleen monen asia. En ole montaa kertaa käynnyt kuuntelemassa,mutta minusta aina samanlaiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.07.2009 - 16:05

Ihan uusi juttu minulle. Olen luullut että ne soi kaikille samallalailla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.07.2009 - 22:51

Minusta kaikki kuulostaa ihan samalle. Jos niissä eroja on, niin en kyllä ole huomannut, enkä edes tiennyt että eroja on.