Miten vanhuksia hoidetaan eri paikkakunnilla, meillä Turussa heitä 1 vanhainkodissa pestään jopa 1 kerran viikossa ?

En haluaisi elää niin vanhaksi ja toiminta kyvyttömäksi, jos valtio vaikka myrkyn ostaisi minulle jos kaiken avun toisilta tarvitsisin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 10:33

Itse työskentelen kunnan vanhustyössä, dementiayksikössä, palvelutalossa, hoivakodissa, kotipalvelussa ja vanhustentaloilla. Pyrimme, että jokainen vointinsa mukaan käy tai käytetään kerran viikossa saunassa ja kerran suihkussa. Aamuisin tietenkin normaalit aamupesut. Lisäksi on heitä jotka tarvitsevat suihkun useamman kerran viikossa. Mielestäni asiat ovat tässä kunnassa hyvin. Silti itse haluaisin kuolla seisovilta jaloiltani, koska sairas, pitkä vanhuus ei tunnu oikein hyvälle.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 10:29

Äitini on hoivakodissa Helsingissä, taitaa olla jotenkin yksityinen paikka, josta kunta on ostanut vuodepaikkoja. Siellä hoidetaan hyvin, koska äitini on tyytyväinen. Hän ei vielä ole niin liikuntakyvytön, ettei pystyisi huolehtimaan omasta puhtaudestaan, mutta kyllä hoitajat hänet siellä pesevät, ettei tarvitse itse käsillään kurotella. Hieno paikka, olen tyytyväinen, että äitini on siellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:41

liika pesu on pahasta, itse käyn kerran pari kahdessa viikossa suihkussa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 16:08

Hirveitä kertomuksia, varsinkin kun ajattelee, että nuo vanhukset ovat tehneet ikänsä töitä ja maksaneet veronsa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 19:18

Ihan omakohtaisia kokemuksia ei ole kertynyt kun meillä on iät ajat kuoltu kotiin, eli ei olla laitoksiin keretty menemään/joutumaan.

Eilen kävin katsomassa entistä pomoani, ollut eläkkeellä jo runsaat parikymmentä vuotta, täällä Helsingissä eräässä vanhainkodissa. Hän on jo aika huonossa kunnossa, lähes täysin vuodepotilaana, mutta kertoi olevansa saamiinsa palveluihin todella tyytyväinen.

Kyseisessä laitoksessa (joka ei ole mikään huippukallis yksityinen) jokaiselle vanhukselle on nimetty nk. omahoitaja, joka käy moikkaamassa aina vuoroon tullessan ja kotiin lähtiessään. Siihen ei montaa minuuttia kuluteta, mutta juuri se tuntui olevan erityisen tärkeää.

(hupaisinta asiassa oli, että pomo joka aktiiviaikanaan oli pahin rasisti mitä olen tavannut, oli saanut omahoitajakseen napakan somalitytön, joka nyt on kuulemma paras kamu mitä pomolla on ollut vuosikymmeniin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.07.2009 - 12:28

Parantamisen varaa löytyy.