Tiedätkö kumpisilmäinen olet?

Yritin päivällä lyödä naulaa hyvin ahtaaseen paikkaan, enkä nähnyt sitä kuin toisella silmällä. Oli hyvin vaikeaa osua siihen, kun näin vain heikommalla silmällä.
Tiedätkö miten heikomman silmän saa helpommin selville?

Lisätty: 18.07.2009 - 02:56

Sitä helppoa selvityskeinoa ei näkynyt vastauksissa, joten kerron: Ojenna kätesi suoraksi ja pidä etusormi pystyssä, katso kaukaa joku kiintopiste ja peitä se sormella molemmat silmät auki. Kun saat kohteen sormen taakse, sulje vuorotellen toinen ja toinen silmä.
Vaikka sinulla olisi yhtä hyvä näkö kummassakin silmässä, niin olet todennäköisesti laittanut sormen vain toisen silmän eteen, eli toisella katsoessa sormi on aivan sivussa, vaikka se näytti peittävän kohteen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 04:40

esim. johtavan silmän saa selville peittämällä vuorotellen oikea ja vasen silmä kädellä ja katsomalla kummalla näkee paremmin.
joillakin henkilöillä voi olla silmät yhtä hyvät / huonot ( samanarvoiset)
optikko / silmälääkäri tekee sen Worthin valot - testillä:
www.oamk.fi/sote/hakijalle/k...dae3457045

Kysyjän kommentti

Minulla on kummassakin silmässä identtinen näkökyky, mutta oikea on selkeästi johtava. Sen huomaa antamallani selityksellä ja varmasti myös tuolla linkkisi testillä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.07.2009 - 01:07

Tiedän ainakin itseni kohdalla kumpi silmäinen olen ja olen aina ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 01:41

lähelle tihrutessa vasen on selvästi parempi, yli metrin matkoilla ei enää eroa huomaa

tämän asian toteamiseen ei sen kummempia konsteja tarvitse kuin vuoron perään toisen silmän sulkeminen

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.07.2009 - 01:44

Vasen on kyllä se parempi silmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 01:59

Tarvitsen kakkuloita joka päivä lukemisessa lähilasit ja autolla liikkuessa kaukolasit tai sitten monitehot. Silmissäni ei optikkoni havainnut poikkeamaa toistensa suhteen. Tietokoneella töitä tehdessä en yleensä kyllä käytä laseja, jos fontinkoko on vähintään 10 pt. ja onhan tässä aina zoomi valmiina. Oletko käynyt optikollasi lähiaikoina?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 02:16

Tiedän

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 07:55

Silmälasit on, mutta lukemaan pystyn ilman niitä. Vasen silmä näkee paremmin, mut ei suurta eroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.07.2009 - 08:31

Molempisilmäinen, koska kummallakin näen yhtä hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 08:39

Käynti optikolla saattaisi auttaa asiassa. Mie kävin parivuotta sitten ja sain lukulasit.
Miulla on vasen silmä näkevämpi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 08:49

Molempi silmäinen , yhtä huonosti nään molemmilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 09:03

Sama näkökyky molemmissa silmissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:06

oikealla luen , siis nään liki, ja vasemmalla näen kauas, jot ei mitään hätää, no kakkulat on kyl ajos aina pääs, sen verran on huono kaukonäkö ja lasini ovat moniteholasit...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:16

Oikeassa silmässä heikompinäkö mutta laseilla asia korjattu kuntoon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:43

Oikeassa silmässä on hieman parempi näkö,
mutta kakkuloita en vielä tarvitse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 10:46

Näillä silmälaseilla näen oikealla paremmin. Vasen silmäni on heikompi siinä olleen veritulpan aiheuttaman hämärtymän vuoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.07.2009 - 11:48

Hih, hyvä että näet edes toisella. Kokeileppas silloin kun kumpikin silmä näkee sen erikohdassa ja yritä sitten lyödä. Leka on peukalossa välittömästi. Nimim. kokemusta on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 13:24

Tiedän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 15:44

En ole huomannut eroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 16:52

Olen oikea kätinen ja vasen silmäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:00

Kaikki kolme silmää toimi ainakin vielä aamulla.