miten keittäisin juhannusjuustoa eli makiaajuustoa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2008 - 19:29

JUHANNUSJUUSTO ELI MAKIA JUUSTO

tuosta linkistä löytyy resepti ja keittohjeet

Lähteet:
www.oulunlahiruoka.fi/resept...uusto.html

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2008 - 20:11

Makiajuusto eli juhannusjuusto

6 l täysmaitoa
1 rkl juustonjuoksutinta
0,5 tl suolaa

Lämmitä maito kattilassa kädenlämpöiseksi. Sekoita maitoon juoksutin ja anna juoksettua lämpimässä, kunnes juustomassa on erottunut herasta (noin 30 min). Viillä juustomassa muutaman kerran ristiin, jotta se erottuu herasta paremmin. Nosta kattila liedelle. Kuumenna hitaasti kiehumispisteeseen ja keitä hiljalleen 6 - 8 tuntia niin kauan, että seos tulee punaiseksi. Mitä kauemmin seosta keitetään, sitä voimakkaamman makuista ja väristä juustosta tulee. Lopuksi juusto maustetaan suolalla (ja sokerilla). juuston voi tarjota kuumana tai kylmänä.

Juusto punertuu helposti, jos osa keitinliemenä olevasta herasta vaihdetaan maitoon. Heran voi lisätä takaisin keittämisen loppuvaiheessa. Maidon voi heroittaa eri astiassa ja siirtää juustokokkareet kiehumaan maitoon toiseen kattilaan. Näin vältät pohjaanpalamisen.

Lähteet:
finfood