Miksi työmiehet aloittavat työnsä jo seitsemältä aamulla?

Talossamme kattoremontti ja tasan seitsemältä alkaa helv...nen meteli, kun aloittavat hommansa. Kysyin tätä asiaa heiltä itseltään jo viime viikolla vaan heitä kysymykseni vaan nauratti.

Lisätty: 15.07.2009 - 15:53

Urakkasopimuksessa maninta, että äänekkäät työt on tehtävä klo. 9-19 välisenä aikana, mutta se on varmaan makuasia, mikä on äänekästä ja mikä ei. Työt he lopettavat klo. 18.

Avainsanat: työmiehet kattoremontti meteli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.07.2009 - 09:28

Haluavat varmaan istua terassilla jo kello 17.00 joten aloittavat ajoissa jotta ehtivät jotain tekemäänkin päivän aikana.
Tosin kaikki eivät jaksa odottaa kello 17.00 asti ja joillekin voi käydä näin;
www.ess.fi/?article=242955

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.07.2009 - 09:14

Varmaan alkaa palkanmaksu juosta siitä klo 07:00 alkaen.
Mutta ihan totta - miksi esim kovaäänisiä lehtipuhaltamia aletaan huudattaa aamulla, jopa ennen klo 07:00.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.07.2009 - 09:32

Kai se perustuu johonkin työaikalakiin tai sen tapaiseen. Mitä aikaisemmin aamulla aloittaa työt, sen nopeammin pääsee vapaalle harrastamaan muuta paukuttelua tai koputtelua. Kuka mitäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 10:47

työt tehdään siinä järjestyksessä kuin järkevintä on

vieläkin valtaosa kahdeksan tunnin työpäivistä tehdään välillä 07-16 (ruokis välissä)

tällaisia asukkaita häiritsevien töiden ajankohtaa voidaan rajoittaa muullakin tavalla, mutta siitä on sovittava työtä tilattaessa (urakkasopimuiksessa) ja poikkeusjärjestelystä mahdollisesti aiheutuvat lisäkustannukset sitten luonnollisesti näkyy myös hinnassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 10:49

Sillä tavalla on heidän työehdoissaan määrätty. Työpäivä on määrämittainen eikä se olisi sen kummempi jos olivat illalla pitempään. Iltatyö on aina kalliimpaa. Jos kovin häiritsee, täytyy kait sitten muuttaa erämaahan jossa ei ole ketään muita. Mielestäni ihminen voi herätä klo 7, täytyyhän töihinkin lähteä.

Lisätty: 15.07.2009 - 12:35

Muistini mukaan on niin että ennen klo kuutta aamulla ei saa tehdä mitään melua synnyttävää, klo 7 on se lain sallima raja.
Firmat kyllä noudattavat aikarajoja mutta eniten harmia aiheuttaa kerrostaloissa ns. omat remontit eli joku tekee oto remppaa ilta-aikaan eli meteli jatkuu klo 11:een illalla ja alkaa vasta klo 17:n aikaan. Talon säännöissä on selvät ajat mutta pimeätä työtä tekevät eivät säännöistä piittaa.
Eli kyllä klo 7 aloitus on ihan "säädyllinen", eihän silloin enää kukaan nuku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 11:13

Meidän talossa tulee rappusiivooja jo joskus kolistelemaan viiden jälkeen ennen kuutta.
Asukkaiden järjestyssäännöissä on, välillä 22-07 pitää olla hissukseen.

Rakennusfirmoissa työaika alkaa yleensä klo 7 aamulla. Mutta kukapa siihen aikaan enää nukkuukaan.
En ihmettele jos vähän hymyä ilmestyi miehillä suupieliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 11:43

Pääsevät ajoissa kotiin lastensa ja vaimonsa luokse. Sellaista se perhe-elämä on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 12:46

Minä uskoisin että suurin osa palkkatyöläisistä aloittavat työnsä klo 7 aamulla, ei sinun talosi katolla kukaan halua työskennellä illalla , tai olisitte voineet sen tarjouksen pyytää firmalta joka työskentelee sinun aikataulusi mukaan , hinta olisi tosin korkeampi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 13:42

Koska työvuoro ei ala kuudelta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 15.07.2009 - 13:50

Mahdollisimman aikasin on aina parempi työn kannalta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 14:11

Perinteisesti ovat työmiehet aloittaneet työnsä jo seitsemältä aamulla. Muistan oman isänikin jo lähes viisikymmentä vuotta sitten lähteneen töihin seitsemäksi aamulla. Työaika työmiehillä on 40 t viikossa. Kun aloittaa seitsemältä, pääsee neljältä pois. Ruokatunti kuuluu tietty päivään. Pekkasvapaita sitten kerätään yleisesti ja otetaan niitä useampi lyhennys kerrallaan. Tuo on yleinen käytäntö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 14:56

niillä on kiire aamukahville,kahvitunti on 9 am

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 16:47

Duunari voi tosiaan aloittaa niinkin myöhään kuin seitsemältä.
"Hulluina vuosina" minun puhelimeni alkoi soimaan joskus viideltä. Se ei toki haitannut mitään, koska asioita pitää järjestellä jo paljon ennen kuin työmiehet tulevat.Oma työpäivä ei päättynyt suinkaan klo 16, vaan joskus 22-02 välillä. Rälläkkää ja sirkkeliä ei tosin pahemmin viitsinyt laulattaa iltakymmenen jälkeen.
Työt on vain tehtävä, koska pääurakoitsija tai tilaaja niin määrää.
Jokseenkin jokaisen työ on riippuvainen muiden työstä. Hallia ei voi sähköistää, ellei siinä ole seiniä.
Usein ne seinät olivat pystyssä päivää, paria ennen luovutusta, joten ei siinä pahemmin voinut katsella kelloa, kun työmaalle viimein pääsi. Mikään selitys ei auttanut, jos työmaa myöhästyi. Todettiin vain, että kaikki muu on valmista, mutta piuhat ovat pahasti kesken. Maksa siinä sitten myöhästymissakot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 19:33

Eli ne teidän remonttimiehet ei kunnioita yhtään tekemäänsä sopimusta.Itse olen keikkahommissa taloyhtiöissä ja meidän ääntä pitävät työt aloitamme sop.mukaan joka kasilta tai jopa ysiltä ja jatkamme päivää tämän mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 20:09

jotta paasee aikasin pois

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 20:43

Kyllähän kattoremonttityö on sellaista aika rankkaa hommaa että kuuma tulee, mielellään työntekijät menevät aikaisin aamulla töihin silloin on viileämpää. Esim. katon maalausta ei voi tehdä auringon kovassa paahteessa. Tämmöisiä käytännön asioita pitää ymmärtää remontin antaja ja talossa asuvien. Toisaalta ulkoremonttityötkin on tehtävä hyvien kelien sallimissa rajoissa.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 23:09

Esimerkiksi urakkasopimuksessa määritellään työajat näin.
Rakennusalan urakkahinnoittelu

Työaika ja työajan lyhennys

Työaika on 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa. Tällöin työntekijälle kertyy 2 tuntia työajan lyhennysvapaata viikossa. Työehtosopimuksessa on asetettu ehdot paikalliselle sopimiselle työajoista. Huomattakoon, että sopiminen keskimääräisestä säännöllisestä työajasta edellyttää kirjallista sopimusta ja työajan tasoittumisjärjestelmää.

Rakennusalalla yhteinen käytäntö on 7.00 - 16.00 , sisältäen tunnin ruokailu tauon, jollei paikallisesti muuta sovita. Tähän vaikuttavat työnluonne ja tehtävät joita voidaan sujuvasti tehdä. Liikenne ja asukkaat aiheuttavat yleensä ongelmia töiden sujumisen suhteen. Jotkut työt esim. lumenauraus ja hiekoitus on määrätty kaupungin tilapalvelun teiden luokitusjärjestelmän mukaan tehtäviksi esim. 3.00 - 7.00 jolloin on oltava pääväylät aurattu ja hiekoitus aloitettu.

Jos asukas huomaa ongelmia rakennustyömaalla on hänen otettava yhteyttä ensin rakennuttajaan. Hän tiedottaa asiasta jokaisella rakennustyömaalla olevalle urakoitsijan työmaapäällikölle.

Rakennusalan työt ovat nykyään suurimmaksi osaksi urakoita. Kaikki on aikataulutettu tehtäväksi urakkaohjelman mukaisesti tiettyyn päivämäärään mennessä. Tämä johtaa siihen, että pienikin muutos urakkaohjelmassa tietää työpäivien venymistä iltamyöhään ja myös viikonloppuisin tehtäväksi suurten urakkasakkojen välttämiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.07.2009 - 13:46

Ihmiset alkavat olla jo hereillä siihen aikaan. Ja mitä aiemmin aloittaa sitä aiemmin lopettaa. Toisaalta onko sekään sitten mukavaa jos meidän väsyneenä päivän töistämme täytyisi vielä kuunnella rakennusmiesten metelöintiä ympärillämme. Kaksipiippuinen juttu.
Urakoissa on aikataulunsa ja niitä on noudatettava mieluummin liian pitkillä päivillä kuin hidastelemalla on ottamalla sitten sen takia sakot kun työt eivät valmistu aikataulussaan. Ei ne pojat tahallaan ketään kiusaa metelöinnillään, he tekevät vain työtä jota pomo käskee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 15:19

toivottavasti se kattoremppa ei kestäisi kauaa ja saisit siten taas oman kotirauhan.. :)