Miksi juhannus on nykyään ns. ryyppyjuhla useimmillle?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.06.2008 - 20:09

Siksi että tästäkin juhlasta ihmiset ovat saaneet hyvän tekosyyn juoda ns. ''hyvällä'' omatunnolla. Turhamaista.:D

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2008 - 15:38

ei kai sentään useimmille, aika monelle kyllä ja usein vielä tosi näyttävästi.

Yksi syy ylenmääräiseen juopotteluun tiettyinä juhlapäivinä (uusivuosi, vappu, juhannus) on yleisesti hyväksytty käsitys ettei ryypiskelyä tarvitse mitenkään rajoittaa eikä mokailu ole ollenkaan niin pahasta kuin muina aikoina.

'Isojen poikien' esimerkki ja jutut legendaarisista Juhannuskänneistä ja uskomattomista bileistä siirtävät vinoutunutta tapakulttuuria sukupolvelta toiselle.

Tässä yleisessä humussa sitten riehaantuu mukaan joukko amatöörejä, sellaisia vähemmän kokeneita alkoholin käyttäjiä, ja seuraukset ovat sitten tosi surullista katsottavaa. Juhannuksella on erityisasema senkin takia, että yleensä silloin tarkenee paremmin mellastaa ulkosalla ja julkisilla paikoilla ja niinpä kaikki lieveilmiöt on hyvin näkösällä.

Onneksi Juhannuksena sammuneet ei palellu, mutta toisaalta hukkumisvaara on suuri.

Itse uskon ettei parannusta asiaan tuo paheksunta vaan kilpailukykyisten vaihtoehtojen tarjoaminen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2008 - 16:20

Tähän taitaa olla Suomessa aika historialliset perinteet, ainakin mikäli Suomen Kirjallisuuden Seura SKS:n juhannushistoriikkia on uskominen. Sen mukaan juhannus on perinteisestikin ollut hyvin maallinen "Ukon juhla" ja ryyppäjäisjuhla, päin vastoin kuin toinen suuri juhlamme, kristilliseen perinteeseen nojaava joulu.

"Kesän valoisimpana aikana esi-isämme viettivät säänjumala Ukon juhlaa sadon ja hedelmällisyyden varmistamiseksi.

Päinvastoin kuin puoli vuotta myöhemmin vuoden pimeimpänä aikana vietettävään jouluun juhannukseen ei liity juurikaan kirkollis-uskonnollista perinnettä.

Juhannukseksi kaupunkilaistuneetkin suomalaiset suuntaavat sankoin joukoin maaseudulle, mökille, ulkoilmajuhliin ja vesien ääreen polttamaan kokkoa, saunomaan, ryyppäämään ja seurustelemaan, kuten jo muinaisissa Ukon juhlissa oli tapana."

Lue lisää juhannusperinteestä:
www.finlit.fi/tietopalvelu/j...erinne.htm

Lähteet:
www.finlit.fi/tietopalvelu/j...erinne.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2008 - 17:25

Kaikkihan nämä juhlat joulu ja jopa pääsiäinen mukaan lukien ovat nykyään ryyppyjuhlia monille suomalaisille. Vähänkin pitempi vapaa tai jokin teema, niin viina virtaa. En halua tässä yleistää, mutta melko tavanomaista se on.

Lähteet:
Työssä oppii

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2008 - 18:44

juhla ilman viinaa on teeskentelyä- sanotaan. kaikenlaisen juhlimiseen kuuluu jonkin sortin alkoholi. rahvas ja raskaan työn raatajat käyttävät raskaammasti. sivistyneistö sievemmin. vaikka ei se totta olekaan näin mustavalkoista. boolit ja maljat ne on linnankutsuillakin. juhannukset, joulut ja pääsiäiset pitäisin kuitenkin raittiina ja ajattelisin enempi näitä lasten ja perheen yhteisinä juhlina. aikuisila on aikaa pämpätä muulloinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2008 - 20:02

Ei kai se kaikille ryyppyjuhla ole, voihan jussina olla selvinpäinkin. Itse meinaan kyllä juhlistaa tätä kesän juhlaa, en kuitenkaan mehua juomalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2008 - 03:45

Koska ihminen on laumaeläin ja tekee niin kuin uskoo kaikkien muidenkin tekevän ja siitä syntyy ketjureaktio. Vain ajattelevat yksilöt pystyvät poikkeamaan säännöstä.