Miten pääse eroon uni vaikeuksista ilman lääkkeitä?

Nukahdan vasta joskus aamulla ja nukun pari tuntia. Noin 3-4 päivää niin saan nukutuksi sen 6 tuntia kun olen jo todella väsynyt. Samaa on jo jatkunut reilun vuoden alkaa jo tuntu henkisesti sekä fyysisesti. Enkä luota lääkitykseen ei kuulemma ole luonnolista unta.

Avainsanat: uniongelma

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 17:58

Kun en tiedä ikää/taustoja, päivärytmiä, yms., niin ensin tarkistaisin ns. unihygienian:

Käytäntöjä, jotka edesauttavat nukahtamista ja unen jatkuvuutta =

Tulisi olla säännölliset nukkumaanmeno- ja heräämisajat niin arkena kuin viikonloppuisinkin. Ainakin sunnuntaiaamuna pitäisi herätä ajoissa, jotta saisi illalla unta tarpeeksi ajoissa, eikä maanantaiaamun herääminen olisi niin vaikeaa.

Tulisi olla iltarutiinit, kuten esimerkiksi pieni iltapala ja hampaiden pesu.

Tulisi huolehtia, että makuuhuoneessa on sopiva lämpötila, hiljaisuus, rauhallisuus, vähäinen valaistus sekä hyvä sänky ja mukavat vuodevaatteet. Makuuhuoneen kunnollinen tuuletus ennen nukkumaanmenoa, jne.

Tulisi välttää kahvin, teen, kaakaon, kolajuomien, alkoholin, suklaan ja tupakan nauttimista muutamaan tuntiin ajan ennen nukkumaanmenoa.

Tulisi välttää päiväunia.

Liikunta ja ulkoilu alkuillasta helpottavat nukahtamista, mutta rasittavaa urheilua juuri ennen nukkumaanmenoa tulisi välttää.

Voimakkaat tunne-elämykset voivat vaikeuttaa nukahtamista. Kaikkiin niihin ei voi itse vaikuttaa, mutta esimerkiksi jännittäviä elokuvia kannattaisi välttää juuri ennen nukkumaanmenoa.

Sänky tulisi rauhoittaa vain nukkumista varten.

Ensin mielestäni pitäisi selvittää syy, miksi sulla esiintyy unettomuutta, jos yllä mainitut asiat kunnossa, niin josko hieman antaisit enemmän tietoa, niin voipi viel löytyy muitakin kuin unilääkeapuja:)

Lähteet:
yks osio linkistä: terveysnetti.turkuamk.fi/nuo...gienia.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 14.07.2009 - 17:57

Sinun täytyy noudattaa tiettyä rytmiä. Samaan aikaan nukkumaan, samaan aikaan aamulla ylös, vaikka kuinka väsyttäisi. Sitä kun muutaman viikon tekee, nukkuminen alkaa sujumaan. Ainakin minulla se auttoi. Lisäksi menin tiettyyn aikaan sänkyyn, luin n. tunnin ja sitten pää tyynyyn, vaikka ei yhtään olisi väsyttänyt. Raskas iltasyöminen on pahasta.

Lisätty: 14.07.2009 - 17:59

Eikä tietenkään kahvia tai teetä enää illalla. Niillä on piristävä vaikutus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:14

Kokeilepa luontaistuotekaupasta saatavaa Vogelin Passiflora-uutetta. Ei ole varsinainen lääke eikä aiheuta riippuvuutta. Voit aloittaa reilummallaannoksella ja pienentää annostusta pikkuhiljaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:21

hommaa tyttöystävä,se auttaa väsy tulee kovan työ rupeaman jälkeen

Lähteet:
oma kokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 19:34

Kokeilemisen arvoisia neuvoja Napsut ovat Sinulle antaneet. Minun ohjeeni on erilainen:
normaaliin nukkumaanmenoaikaan sano itsellesi: "En mene nukkumaan, oikaisen vain sänkyyn pitkäkseni vähäksi aikaa ja nousen sitten ylös. Pesen kuitenkin hampaat ja puen yöpuvun, siltä varalta että sittenkin sattuisin vahingossa nukahtamaan". Sängyssä vielä lupaa itsellesi: " Ei tartte nukkua, saa nousta kohta."

Lisätty: 14.07.2009 - 19:43

Minua tämä konsti on auttanut, usein olen nukkunut sikeästi aamuun asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 19:47

Voit kokeilla nukahtamislääkettä. Jos ei auta - lopeta käyttö.
Voit kokeilla kunnon unilääkettä, sellaista, mikä ei väsytä aamulla. Sellaisia on tietenkin reseptilääkkeinä.
Tärkeintä on, että saat elimistösi tasapainoon ja nukkusin kehosi uneen, jolloin pystyisit jatkossa ns. vaikka kokeileen "jonin13" juttua.
Liika valvominen edes auttaa autonomisen hermoston "heräämisen", josta on vaikeaa päästä taas tasapainoon. Poppakonsteja on monenlaisia, mutta itse suosittelisin ensin omaa versiotani.

Ihmisen unen tarve lyhenee iän myötä ja silloin mielestäni on ihan sama, vaikka nukkuisi päivälläkin, jos nukuttaa. Jos ei nuku, keho herättelee jälleen autonomisen hermoston käyntiin ja kierre jatkuu. Todellakaan siihen ei poppakonstit auta silloin.

Olen samaa mieltä, että jos jonkinlaista tietoa antaisit itsestäsi lisää, olisi helpompi auttaa sinua:)))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 20:23

Jos olet jo hyvin pitykään kärsinyt unettomuudesta, niin olet varmasti kokeillut jo lähes kaikkia keinoja. Suosittelen lääkärikäyntiä, ei ne lääkkeetkään sinusta välttämättä orjaa tee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 21:13

nouset todella aikasin ylös sängystä, harrastat paljon liikuntaa päivän aikana niin luulisi uni maittavan sitten illalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 21:31

Riippuu mikä on hätänä varsinaisesti. Suosittelen, että jos mikään muu ei auta, niin tee jotain todella räväkkää. Ehkä ääriesimerkkinä elokuva Fight Club.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 23:31

Itselläni on auttanut liikunta ja ennen kaikkea ulkona olo.
Pyöräily ja muu pihalla/ulkona puuhastelu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 02:55

Ulkoilu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 08:21

Ensikiikin täytyy luoda säännöllinen rytmi eli nukkumaan samaan kellonaikaan eli suhteellisen varhain illalla ja taas ylösnousu aamulla samaan aikaan. TV:tä ei kannata katsella illalla vähnä ennen nukkumaanmenoa sillä se vaikuttaa unensaantiin. Mieluiten kannattaa luka jotain "rauhoittavaa" tekstiä. Ei myöskään raskaita aterioita ilta-aikaan.
Juuri ennen nukkumaanmenoa ei ulkoilua, se virkistää mutta alkuillasta kylläkin.
Nämä ovat uniasiantuntijan luonnollaan antamia neuvoja.
Itselläni ei ole ollut koskaan univaikeuksia mutta ymmärrän että tilanne on tosi hankala.
Mikäli tilanne on ollut hankala pitkään, saattaa olla aiheellista hakea apua lääkäriltä ja silloin nukahtamislääkke lyhytaikaisesti käytettynä ja ohjeiden mukaan laukaisee tilanteen.
Luontaistuotetita kehoittaisin välttämään, niistä kun ei tiedä mitä sisältävät, niitä ei ole tutkittu eivätkä tuoteselosteet ole luotettavia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 18:34

Yritä ratkoa mieltäsi painavat seikat. Keskustele niistä avoimesti jonkun luotettavan henkilön kanssa. Huolestuneena ja pelokkaana on vaikeaa nukahtaa. Älä pelkää nukahtamista. Opettele rentoutumaan. Laita ennen nukkumaanmenoa jalat tyynylle ja kuuntele rauhallista klassista musiikkia. Opettele hengittämään hitaasti ja rauhallisesti. Sulje illalla ajoissa televisio, mikäli olet katsonut sitä. Pidä kotonasi hämärä valaistus. Juo illalla maitoa ennen nukkumista. Lopeta kahvinjuonti kokonaan. Teekään ei ole välttämätöntä.
Mikäli unettomuus jatkuu pitlään ja tunnet itsesi aina väsyneemmäksi ja väsyneemmäksi, niin käy lääkärin vastaanotolla. Nukahtamislääkkeet auttavat tilapäiseen unettomuuteen, eikä niihin kehity tiirrpuvuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 13:48

Iltarutiinit on yks hyvä vaihtoehto, teet jotkut tietyt asiat aina tiettyyn aikaan joka päivä..
Jooga auttaa myös, ainakin itseäni :)