Milloin olet viimeksi nähnyt käärmeen luonnossa?

Asuessani espoon lakistossa keskellä korpea, ei ollut harvinaista jos näki kolmekin käärmettä saman kesäpäivän aikana. Joka vuosi kuitenkin akselilla lakisto-nuuksio-klaukkala tuli nähtyä ainakin parikymmentä käärmettä, nimenomaan eläviä ja luikertelevia. Lahdessa ja nyt täällä itäsuomessa en ole koskaan nähnyt edes auton alle lintsaantunutta luikertelijaa, saati elävää.
Milloin sinä olet tehnyt viimeksi käärme havainnon?

Avainsanat: käärme kyy rantakäärme vaskitsa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 17:08

noin kaksi viikkoa sitten. meillä niitä olisi vaikka sinne antaa..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 14.07.2009 - 17:15

Viime kesänä sienireissulla kyy köllötteli sammalmättäällä. Hyvä etten päälle astunut. Eikä lähtenyt edes karkuun. Taisi olla jo sen verran kohmeessa. Päätänsä nosteli siihen malliin, että kohta tuikkaan. Minulla oli kyllä saappaat jalassa, joten ei olisi tuikkaus onnistunut. Tämä käärme oli ihan tuossa rajan pinnassa (Venäjän). Naureskeltiin, että taitaakin olla venäläinen kyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 17:55

Viimeisin kämresmuisto taitaa olla tuolta kesältä 2004. Olin ruissalossa uimaretkellä ja mennä painoin rantaan hieman vettä kokeilemaan. Jotenkin tuli sellanen kummallinen olo ja pysähdyin. Siinä jalkojen juuressa köllöttelikin sitten rantakäärme. Ja tämä täti pinkosi jaloistaan minkä pääsi takaisin autoon ++ uiminen unohtui.
Kyllä niitä tuolla metsissä varmaan on, mutten näin kesällä siellä kamalasti viihdy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:14

Kerran eläessäni, joskus lapsena näin vilahduksen kyystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:23

talvella niitä näkee jatkuvasti,nyt ei ole kuukauteen näkynyt

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:36

Keväällä Sipoon rantakallioilla näkyi useampiakin kyitä kerralla päivää pastattelemassa, nyt kesäaikaan en ole sattunut näkemään (liikkuvat kanssa senverran liukkaamin että kerkiävät pois silmistä hetkessä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:51

Pari viikkoa sitten auton renkaan litsaamana mökillä. Tulipa todistettua että sielläkin niitä on, en ole aiemmin nähnyt. Kaunis kuvio oli selvästi näkyvissä selässä, oli sen verran siististi siliänyt :-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 19:00

Kesäkuussa,rantasaunan seinän vieressä paistatteli päivää ja toinen autotallin kupeessa.

Lisätty: 14.07.2009 - 19:02

Siis kyitä molemmat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 19:49

Hmm.. Muutamakin vuosi sitten mummolan pellolla. Kyy siellä luikerteli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 20:18

Meren rannalla v.2007

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 21:13

On siitä varmaankin jo kymmenisen vuotta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 21:55

mökillä pari viikkoo sitten

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 22:13

Oltii menos kavereiden kanssa eilen rannalle. Tiellä oli kyy ja kaveri ajoi sen pään yli :/ (pyörällä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 23:13

Jokunen vuosi sitten tiellä tuolla aivan meidä talon lähellä. pyrki meidän pihalle mutta isäntä tappoi sen kepillä kuoliaaksi. hyi olkoon .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 03:17

Kymmenen vuotta sitten mökillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.07.2009 - 02:45

Muutama vuosi sitten

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.07.2009 - 21:32

vuos sitte.. luulin kepiks ja otin kätee ja tietysti iski hampaansa kiinni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 00:54

Pari viikkoa sitten saaristossa Paraisilla tuli nähtyä. Saaressa olin ja tuli nähtyä pari kyykäärmettä ja rantakäärme.
Ensimmäisen ison kyykäärmeen päälle meinasin rannalle johtavalla polulla astua, kun en ensin huomannut ollenkaan, mutta kerkesin sitten juuri väistämään. Ja sitten muut on huomattu tiellä jo tarpeeks iajoissa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 22:36

Vaikka olen elänyt 57v en ole nähnyt yhtään käärmettä luonnossa, Olen elämäni aikana käynyt metsässä melkein joka vuosi marjassa ,mutta kohdalle ei ole käärmettä koskaan tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.07.2009 - 14:23

Tänä kesänä on tullut "bongattua" kolme kyytä
- muutama rantakäärme ja useampi vaskitsa (joka muuten ei varsinaisesti edes ole käärme)

Yllätys oli että kyy voi olla myös ilman sahalaitaa - kevään eka oli harmaan musta kaveri jonka tunnistin hännän alapuolen kellertävästä osasta (n.10 cm)
Kaikki tapaamani kyyt ovat olleet kilttejä ja rauhallisia kavereita:)

Eka rantakäärme päätti hyökätä punaisen saappaani kimppuun ja oli tosi polleaa kuvitellessaan ilmiselvästi saappaani säikähtäneen tätä käärmemäistä uhittelua.

Vaskitsoja käy vähän sääliksi: olen törmännyt niihin mökin hiekkatiellä - niille tulee yleensä niin kova kiire karkkuun että eivät pääse loppujen lopuksi eteen eikä taaksepäin. Liukas otus kun on. Siksipä ehkä niitä jää niin paljon autojen alle. Sääli sikäli että kuulin että vaskitsat on muuten harvinaistumassa Suomessa!