Urbaanilegendaago vai tosiasiaa?¨ Oluttölkin avaaminen ilman vaahtoa

onko kokemusta / tietoa siitä, että kun kopauttaa muutaman kerran kassissa hölskynyttä oluttölkkiä (tai limsa kai sama juttu), niin ei avatessa ole puolet tölkin sisuksista sylissä - eli ei vaahtoa? Jos on totta, mistä se mahtaa johtua+
Minulle vinkin antoi (en siis ole vielä kokeillut) aikas kokenut "kaljan kittaaja" - tämä ei siis ole mikään moittimanimi.
Mutta uteliaisuuteni heräsi

Avainsanat: oluttölkki ei vaahtoa kun kopauttaa ensin pari kertaa avattavaan tölkkiin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 12:31

koputus auttaa

Kysyjän kommentti

Kiitos!
MInulle tämän asian kertoi mieheni, jonka selitystä en ihan heti uskonut.
No, pakkohan se oli siis itse kokeilla ja todeta, että asia tosi pihvi.
Ja nyt puhuu "kokemuksen rintaääni"

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 11:39

Tölkki pitää ensin kääntää väärinpäin, koputtaa pohjaan, kääntää oikein päin ja avata. Tällöin vaahto luulee että tölkki avataankin pohjan puolelta kun sinne koputettiin, ja kun yhtäkkiä tölkki aukeaa toisesta päästä niin vaahto on ihan pihalla eikä hoksaa tulla pihalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 11:43

Minä ainakin tuossa tapauksessa avaan tökin todella hitaasti, alussa suhahtaa ja kun avaa kokonaan niin ei enää purskuakkaan mikään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 13:41

näin on. ölvi pitää ns. säikäyttää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 14:21

olisit nyt kuiten varovainen, ei ihan noin vaan harjoittelematta onnistu ...

- sotkettu on paikkoja -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:01

Minä kopautan aina tölkkiä, kun sellaisen päätän nauttia. Ainakin minulla auttaa aina siihen vaahton tulemiseen (siis mihin vaahton tulemiseen)?? :D Siis vaahtoa ei tule.
Olen joskus kuullut selityksen siihen, miksi näin tehdään..mutta en nyt muista mitä siinä tapahtuu. Joku kemiallinen reaktio =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 19:25

Hitaasti hyvä tulee niinkuin Eme tuossa jo mainitsikin. Ja sitäpaitsi oluessa kuuluu olla vaahtokerros, myös tuoppiin laskettuna. Vaahtokerros pitää oluen aromit tallessa.

Lähteet:
anniskelupassin omaava

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 20:20

harjoittele ahkerasti! Muuta vähän tekniikkaa, kallistuskulmia, koputus-/lyöntivoimaa jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.07.2009 - 12:03

Legendassa se ei ainakaan toiminut. Puolet oli hameella.