Päivän HS kertoo uutisia Oulusta;kerjääminen on siirtynyt kaduilta kotioville(Kaleva),Oulun poliisi saanut yksittäisiä ilmoituksia

Oulun poliisi ei ole kertaakaan joutunut puuttumaan asiaan.Komisario EK sanoo,että niin kauan,kuin kerjääjä poistuu asukin niin halutessa eikä esim.tunkeudu kiellosta huolimatta sisälle,laki ei kiellä kotiovilla kerjäämistä.EKn mukaan ilmiö on Oulun seudulla uusi.
Mun mielestä aika huolestuttavaa;pitäis kieltää asia jotenkin,onhan se kotirauhan rikkomista,vai mitä?

Lisätty: 14.07.2009 - 09:54

www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=805121
eilinen kalevan verkkolehti

Avainsanat: "sallittua" kotiovella kerjääminen oulun seutu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 11:17

No voi perse. Sitten kun hyväuskoiset päästävät tuon porukan sisälle niin mitähän lähtee muovikassien mukana?

Kysyjän kommentti

Älä muuta virka,aina löytyy joukosta joku "hyväuskoinen-ja luuloinen",joka niille lantin kaks tiputtaa tai seuraavaksi haluaa syöttää ja juottaa jonkun" raukan".Riesa ovat jokapuolella,mutta onhan ne EU-kansalaisia,joiden kanssa ollaan kohta isommassakin lirissä.Ei löydy minultkaan sympatioita.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 09:51

Aivan, kerjääjiä on joka ostoskeskuksessa ainakin. Kotiovelleni eivät vielä ainakaan ole tulleet.
Eilen ostarissa pörräsi kaksi naista kaupaten "helyjä", sekä yksi katusoittaja haitarinsa kanssa.
Tuli Kreikan reissuni mieleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 09:55

kun et kadulla anna niin tulevat kotoa hakemaan,
niinhän se menee maailman tapa,

Ennen oli kaupunkijärjestyksessä (Hesa) pykälä, joka kielsi kerjäämisen ja kaupustelun asuntojen ovilla, siitä kyltti myös rappukäytävissä.

Mikähän valistuksen aalto pyyhkäisi senkin kiellon pois järjestyssäännöistä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 09:56

Asun niin vanhassa kerrostalossa, että pohjakerroksessa on oikein emalikyltti: "Kerjääminen ja kaupustelu kielletty".
Saa nähdä toimiiko tuollaisten kerjääjien kohdalla. Tähän asti on toiminut - no - ei ainakaan ole kerjääjiä näkynyt!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 10:14

meilläkin on toi sama plakaatti "kerjääminen ja kaupustelu kielletty" tuolla ala ovella.
Yhden kerran tässä parin vuoden aikana on mykkä taulukauppias kierrellyt täällä, ei avattu ovea.
mainoksetkin tulee ala-oven ulkopuolelle joten täällä ei häiritse mikään meitä.
ikäviä tuommoset kerjääjät.
on se rikkomista jos kerjäläisen nenänpääkin on asuntonne sisäpuolella, ja tähän samaan kastiin minun mielestä kuuluu tv-lupa tarkastajat. fi.wikipedia.org/wiki/Kotirauha
mm. Helsingin katukuvaan pesiytyneiden ulkomaalaisten kerjäläisten uusin keino kerätä rahaa on tarjota ikkunanpesua itse likaamilleen ikkunoille.
varokaa siellä Helsingissä ettette saa kuravettä niskaanne.

Lähteet:
www.iltalehti.fi/uutiset/200...8_uu.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.07.2009 - 10:18

Ei niitä mitkään kyltit estä. Tuskin osaavat edes lukea, saatika meidän kotimaista. Eikös niitä kerjäläisiä voisi lastata yhteen kasaan ja laittaa laivaan tai lentokoneeseen. Ikuinen porttikielto Suomeen. Olen käsittänyt, että ovat romaniasta tai sieltäpäin. Ei toivottoman mahdoton matka palauttaa heitä sinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2009 - 10:23

Eikös tämä Suomi sitten olekkaan hyvinvointi valtio jolla on varaa ottaa ja elättää näitä pakolaisia. Ilmeisesti nämä eivät saa sossusta tarpeeksi toimeentulotukea, kun kerjäävät. Vai onko jo niin opittu tapa kotimaassa ettei hevin päästä unohdu. Vanhasta muistista kerjäämään.
Meillä juoksi viimesyksynä puolenkymmentä puolalaista yksinhuoltjaäitiä piirustuksia myymässä, eikä koirasta varoittavasta taulusta eikä edes koirasta hätkähtäneet, ovelle vain vaikka miten olisi pelottanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 10:39

iidahan kirjoittaa asiaa,emmekö todellakaan pysty elättämään kaiken maailman mafioita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 10:54

Kyllä niitä ulkomaalaisia kaupiustelijoita käy aika paljon. Milloin myyvät mitäkin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 11:43

No eipä minun oveni eteen olisi kerjääjät tervetulleita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 12:05

Laki ei kiellä kotiovilla kerjäämistä. ...mutta
Esimerkiksi tv-lupatarkastaja ei ole mikään virkamies, hänelle voi puhua potaskaa ilman pelkoa rangaistuksesta, eikä häntä tarvitse päästää sisälle. Jos joku kieltää tarkastuksen häneltä, hän tekee asiasta ilmoituksen poliisille. Poliisilla on tuolloin syytä epäillä henkilöä rikoksesta, minkä rangaistusmaksimi riittää kotietsinnän suorittamiseen. Poliisi suorittaa kotietsinnän ja seuraukset riippuvat etsinnän tuloksesta.

Kotietsinnästä voi päättää vähintään komisarion tasoinen poliisi. Hän voi antaa kotietsintäluvan vaikka puhelimessa suullisesti paikalla oleville poliiseille ja jälkeenpäin lupa toimitetaan kirjallisena kohdehenkilölle. Jos epäilet on syytä tarkistaa, että poliisit ovat oikeita eivätkä valepoliiseita.

Mutta omaa oveaan ei ole pakko avata edes isännöitsijälle, jos hän ei siihen lupaa pyydä tai ilmoita etukäteen sinulle saapumisestaan. Tietysti jos epäillään rikosta, niin silloin on kutsuttava poliisisedät paikalle...... katso edellä kotietsintälupa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 12:59

Ovelta kerjäämistä en minäkään hyväksy, ei kerjääjiä kyllä ole vielä näkynytkään.
Tv-maksutarkastaja on virkamies. Potaskan puhumisesta sanottakoon, että esim. väärän henkilötiedon antamisesta tarkastajalle tuomitaan rikoslain mukaan...Tuossa Opoy:n tekstissä on kyllä totta se, että tarkastajaa ei ole pakko päästää sisälle.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...8/19980745

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 14:27

Helsingissä näkee vieläkin joissain vanhemmissa kerrostaloissa ala-aulassa kyltin "kerjääminen ja kaupustelu kielletty". Nykyään toki esim. meidän taloon ei pääse, ulko-ovi lukossa, on ovikoodi. Ei ole meidän kaupunginosassa näkynyt kerrjäläisiä vaikka aika lähellä niitä on kuulemma ollut eli ehkä noin 1 1/2 km:n päässä, ovat menneet pieniin liikkeisiin varastelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:04

aika harvassa nuo täällä turun seudulla vielä ovat. nuo kerjäläiset, mutta jos minun ovelle uskaltautuu niin kyllä saa lähtöpassit.