Kun näet painajaisia, mitä niissä on tai mitä niissä tapahtuu, vai näetkö painajaisia ollenkaan ?

Avainsanat: uni

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.07.2009 - 02:16

Minun painajaiseni ovat yleensä niin ahdistavia, että heräämisen jälkeenkin kauhistuttaa pitkään, eikä uskalla heti alkaa nukkumaan uudelleen. Pelkään, että ne ennustavat oikeasti ikäviä asioita. Joskus niinkin on käynyt. Kerran esim. näin unen, joka mietityttää minua yhä. Unessa leijailin silloisen kotini, siis lapsuuden kotini rappukäytävässä. Tottakai oli pimeää, kuten painajaisissa yleensä. Yhtäkkiä joku näkymätön hahmo laittoi kädet kaulalleni, ei kuitenkaan kuristanut, mutta silti se tuntui epämiellyttävältä. Tämä hahmo sanoi minulle näin: "Se rakasti sua, vaan sua, ei ketää muuta." Siihen heräsin kauhuissani ja hämmästyksissäni. Toinen uni, joka on jäänyt voimakkaana mieleeni, oli sellainen, jossa istuimme äidin kanssa lapsuuden kotini olohuoneen sohvalla, ja pidin häntä kädestä. Hänen kätensä tuntui kylmältä, ja aloin pelätä sen enteilevän kuolemaa. Lopulta äitini sanoi suurinpiirtein seuraavasti: "Se taidat olla sinä". Arvatkaapa olenko tuon unen jäkeen pelännyt kuolemaani. No tästä on kyllä jo kulunut aikaa varmaankin ainakin lähemmäs pari vuotta, ellei enemmänkin, ja elossa ollaan molemmat äidin kanssa, mutta kyllä oli karmiva uni. Toisaalta, olin kuullut kaverini nähneen unta, että hänelle oli kerrottu montako päivää elinaikaa hänellä oli jäljellä. Hän naureskeli jokunen vuosi sitten, että ne päivät ovat aikoja sitten umpeutuneet. Tuo tieto on hieman helpottanut, etten ottaisi noita uniani ihan liian vakavasti.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 20:09

harvemmin, mutta silloin kun näen niin se on jotain tuskasen tahmasta menoa, helpotus herätä ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:14

Näen tosi paljon unia. Alitajuntaan menee paljon päivän tapahtumat ja unet ovat siihen sekoittuneet.
Painajaisia en juuri näe. Hissiin jumittuminen on kaaameaa unissa, kuin myös muutenkin. Kokemusta on:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:15

Monesti se liittyy putoamiseen.
Erillaisia variaatioita on, mutta aina pudotaan.
(en ole koskaan pudonnut mistään korkealta, enkä pelkää korkeita paikkoja)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:19

Yleensä mie oon hävittäjälentäjä tai sissi käsikranaatit taskussa hiipimässä vihollisen linjoilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:25

Kyllä nähdään. Musta iso silinterihattuinen viikatemies on ison mäen päällä odottamassa, milloin on nik's nak's.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:31

Näen, mutten muista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:50

Ei nyt tule mieleen että olisin pitkään aikaan nähnyt, mutta jos näen niin kai se jotenkin johonkin putoamiseen liittyy, niinkuin usein varmaan muillakin. Ja semmoinen tulee myös mieleen että jos unessa yritän juosta, en meinaa päästä olenkaan eteenpäin, ja se tuntuu siinä unessa ahdistavalta :D Outoa. Kerran näin unta että olin lentokoneessa ja se putosi johonkin järven pohjaan. Se oli inhottavaa. Ja myös olen unessa ollut jossain sukellusveneessä jossa mulle on tullut ahtaanpaikan kammo :<

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 21:41

Nän usein,että yläkerran ikkunasta tulee hulikaani-porukkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 21:42

Vähän riippuu onko tullut katsottua joitain pumpum leffoja tai muuta vastaavaa. Yleensä painajaisissani juoksen karkuun (yritän juosta,mutta jalat painaa tonnin)joskus on joku kämres luikerrellut uniin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.07.2009 - 22:05

Painajaisia näen kaikenlaisia. Putoan, olen junaradalla enkä meinaa millään päästä pois junan lähestyessä, uin jotakin takaa-ajajaa karkuun. Viimeksi joku nuorisojengi tuikkasi puukolla kylkeen. Inhottavia unia. Herään tuskaisena ja hikisenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 23:06

pari kertaa oon nähny saman painajaisunen peräkkäisinä öinä jossa joku sonni jahtas minua kukkulalla olevalle torppaan jossa menin pakastimen taakse piiloon ja sitten heräsin, ja toinen painajaisuni oli kun olin jossain ihme sodassa ja näin ja tunsin kuinka minua ammuttiin suoraan sydämmeen ja sitten kaaduin ja sen jälkeen heräsin.
nää unet näin joskus aikoinaan ala-aste ikäisenä.
nyt en oo painajaisia nähnyt pitkään aikaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 23:16

Yleensä ampumista tai petoja.Kerran näin kissastani Sulosta.Aamul herätes pelkäsin,et oli enneuni ja sille tapahtuu jotai pahaa,ei onneks oo tapahtunu.Yleensä en nimittäin nää lemmikeistäni unta.Kerra oon nähny ja sillo se oli enneuni.Kerra näin painajaista et miesystäväni kuoli.Tuntuu hirveelle ku jotku unet muistaa,etenki nuo painajaiset ja jotku on myös kauheen todentuntuisia.Miks ei hyvät unet oo koskaa todentuntuisia ja niitä muista aamul.Vähä aikaa sit miun uneen tarttu lemppari ohjelman (päivien viemää) tapahtuma ja tapahtuma paikkana oli miun työpaikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 01:07

Kumma juttu,mä näen aikas usein painajaisia lemmikeistä ja lapsista;ne on ahdistavia ja todellisia;vaikeata nukkua kohta uudelleen.Yleensä muut painajaiset johtaa juonensa nähdyistä leffoista,uutisista tai tapahtumista,jotka vaikuttavia.Unimaailma on niin ihmeellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 01:19

Painajaisissani usein olen henkeni hädässä, aamullakin vielä ahdistunut. Sellaisia mitkä voisivat olla tottakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.07.2009 - 01:43

Näen hyvin harvoin painajaisia mutta silloin kun näen ne ovat todella kauheita.
Usein liittyvät kauhuelokuvien pahiksiin unet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 09:58

Onneksi näen painajaisia harvoin. Silloin, kun niitä näen, on tekeillä jotain ahdistavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.07.2009 - 10:02

Varsinkin lapsena näin kuumeessa ollessani aina saman: makasin omassa sängyssäni ja pullataikina rupesi kohoamaan kuin puhallettu purukumi kohti minua. Minulla oli nuppineula kädessä ja yritin sillä puhkaista sen taikinakuplan. Koskaan en sitä saanut puhkaistua sillä heräsin aina siinä vaiheessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 10:48

Kyllä näen aika useinkin. Ja niissä unissa minua ajetaan takaa tai sit joku yrittää tappaa minut. joskus kuljen itse ase kädessä ja yritän löytää sen joka minun pitäis tappaa. joitakin unia nään et en muista niitä enää aamulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 18:32

Näen onneksi kovin harvoin painajaisia ja yleensä niissä on joku lähtöhässäkkä tms. eikä mistään tule yhtään mitään. Ahdistavimpia ovat painajaiset, joissa lapsellani joku hirveä hätä enkä pysty auttamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2009 - 01:55

Jos nään painajaista, siinä on jalkapallon kokoinen ampiainen joka pistää minua mahaan. Joskus nään myös jotain miespuolisia kiusaajia, jotka ovat humalassa ja haukkuvat minua.