Kokki-Napsut!Käytättekö porkkanan naatit?Paten koekeittiö keitti pari porkkanaa(vanhaa)palan bataattia,punasipulin kasvisliemessä

lopuksi lisäsin ison kourallisen silputtua porkkanan naattia muutamaksi minuutiksi,blenderillä sekaisin ja yrtticremefraichea sekaan.Tulipas maukkaan makuista keittoa,suosittelen kavereillekin.Naatit olivat vielä kovin hentoja harvennettujen porkkanoiden maanpäällisiä lehtiä.

Avainsanat: porkkanan naatit käyttö kasvissosekeitto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 15:52

en ole , mutta jos itsellä kasvattaisin täällä puhtaassa ja puhtaassa , no ainakin puhtaammassa , kui pikatien varressa, niin kyllä nekin käyttäisin...kuulostipas hyvälle tuo sinun keitoksesi.. njam..maistuis kyl mullekin... :)

Kysyjän kommentti

Oikeassa olet,oli tosi hyvää keitosta,maistui tuoreelle porkkanalle eli toivottavasti pääsen harventamaan vielä porkkanoita,olivat melk.viikko sitten kovin pienenpieniä niin saan vielä maustaa keitoksiani niillä.Suosittelen,mutta tosiaan mä tarkoitin niitä haivenia enkä nuukahtaneita porkkana"vihtoja"!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.07.2009 - 13:47

En ole koskaan käyttänyt, mutta ei liene hullumpi idea käyttää. Täytyy joskus kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 13:57

Porkkanan naatit ovat myös oivallisia keittoihin ja muhennoksiin. Siemeniä taas voi käyttää mausteeksi.

Ja muutenkin tuolla sivustolla tuli minulle uutta tietoa porkkanasta, nyt heti porkkanoita torilta hakemaan!
www.vinkkilanluomutuote.fi/t...ekset.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.07.2009 - 14:00

En käytä, voisi toki joskus silti testaillakkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 14:55

Muistan jostain lukeneeni, että porkkanan naatit ovat porkkanan ravintorikkain osa. Uskon, että se on totta. Harvoin vain saa niin tuoreita porkkanoita, että naatit olisivat vielä syömäkunnosa. Ehkä omalta maalta sitten raaskii ottaa harvennettavia pikkuporkkanoita. Minulla ne eivät vielä ole syömäkokoisia. Tosin en ole viikkoon ollut kasvimaallani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 15:27

muistelen että mummolassa aikanaan syötiin (kaiken muun heinän seassa) porkkanan naatejakin, mutta kun asustelee ja elelee täällä ostoporkkanoiden varassa, ja niiden alkuperäkään ei aina ole niin kovin selvä, niin ei ole paljoa houkutellut ruveta niitä nuukahtaneita ja ties missä ryvettyneitä naatteja naatiskelemaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 16:17

Kyllä,biojätteessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 00:35

Retiisit ja niiden naatit
retiisit
retiisien naatit
voi
suolaa ja pippuria

Huuhtele naatit hyvin, sillä ne ovat usein uskomattoman hiekaisia. Leikkaa pois haluttaessa varret ja käytä vain lehtiä. Viipaloi retiisit ohuesti ja lisää sekä retiisit että naatit paistinpannuun. Paista kunnes naatit ovat pehmenneet ja lisää voinokare joukkoon. Sirottele päälle suolaa ja pippuria maun mukaan. Jos käyttää vaikkapa koko retiisinipun naatteja, annos on silti pikkupurtavaa yhdelle hengelle tai monelle, jos se lisätään johonkin toiseen ruokaan. Itse lisäsin sitten retiisi-naatti-seos riisiin joukkoon kuvaamisen jälkeen.

Lappalaisen keitto ohje PS. Tähän ei laiteta naatteja, vaan se naatitaan!

Alakhun otethan pyssy ja ammuthan Kuikka. Se suolistethan ja suolathan. Otethan 3 litraa vettä ja keitethän Kuikka siinä. Heitethän vesi pois. Sitten otethan 1 litra maitoa ja keitethän Kuikka siinä. Heitethän maito pois. Ja sitte otethan 2 litraa kirkasta viinaa kiehautethan Kuikka siinä. Heitethän Kuikka pois.

Liemi juuhan kylymänä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 10:05

Myös punajuuren naatit ovat (kuulemma) hyviä.