Mitä tarkoittaa eräpallo lentopallossa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.07.2009 - 09:34

Se on sen kyseisen erän viimeinen syöttö, ja jos siitä piste tulee, on se erä päättynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.07.2009 - 09:42

Tilanne, jossa joukkueella A on vähintään 24 pistettä ja joukkueella B ainakin yksi piste vähemmän, niin joukkueella A on eräpallo eli mahdollisuus voittaa erä seuraavan syötön (tai siihen liittyvän pallorallin) aikana. Merkitystä ei ole sillä, kumpi joukkue on syöttövuorossa.
Tilanteessa 24-22 voidaan esim. sanoa, että joukkueella A on 2 eräpalloa.
Erä päättyy yleensä, kun toinen joukkue saavuttaa 25 pistettä. Piste-eron on kuitenkin oltava vähintään 2 pistettä, esim. 25-21. Muutoin erä voi päättyä esim. 31-29.
Jos ottelussa pelataan 5. erä (eli erätilanne on 2-2), niin viides erä pelataan, kunnes toinen joukkue on saavuttanut 15 pistettä. Edelleen tarvitaan vähintään 2 pisteen ero, siis 5. erä voi päättyä esim, 18-16.

Lisätty: 13.07.2009 - 11:55

Eräpallo ei ole ainoastaan erän viimeinen tai erän päättävä syöttö, vaan eräpallo on se syöttö, jolla erä voi päättyä, eli niitä voi olla erässä enemmän kuin yksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 10:19

Kyseisen erän päättävä syöttö. Tarkemmat tiedot säännöissä:
www.lentopalloliitto.fi/mp/d...ersio.pdf/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 13:07

lyöty ulos kentältä on mennyt metsään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 13:48

Pelaataan pelin ratkaisupallo ns. viimeinen pallo ja voittaja on se joka saa siitä pisteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 15:00

Andekin selitys on täydellinen. Eli eräpallo ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole erän päättävä pallo. Pelissä voi olla monta eräpalloa, KUNNES se voittopiste sitten tulee.
Andek antoi kyllä hyvän selityksen :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 15:37

Lienee sama lopputulema kuin vahingonlaukauksella erämieheen hirvi(ö)metsällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.07.2009 - 20:14

Säännöthän muuttuivat jo vuosia sitten niin että jokaisesta voitetusta pallosta saa pisteen, samalla tosin voitettavien pallojen määrää lisättiin mutta jos peli menee viiteen erään se on vain 15:sta pisteeseen. Syy tuohon muutokseen oli se että jotkus pelit kestivät kuusi tuntia kun aina voitettiin vastaanotettu pallo. Jos peli kesti arkena kello 02 asti niin ei ollut varmaan montaa katsojaa enää lopussa paikalla.