Miten erovat toisiataan lehmä, härkä, sonni? Entäpä ravintolassa ruokalistalla?

Lisätty: 11.07.2009 - 02:02

Kissanainen piirrä vaan jos haluat. Todellisuuden tiedän mutta piirustustaitosi kiinnostaa ;-)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.07.2009 - 04:18

lehmä on nautaeläin, lehmällä on utareet ja lehmästä saadaan maitoa.
härkä on kuohittu uros tai nuori uros
sonni on uros, sonnia käytetään suvunjatkajana, sonni on vasikoiden (lehmän lapsien isä)

ravintolan keittiössä lehmä muuttuu häräksi

Kysyjän kommentti

Joo. Pitäisi joskus kysyä onko se tosiaan härkää vai lehmää.Ravintolan keittiössä sitä ei varmaan tiedä Erkkikään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.07.2009 - 01:11

Miksi ravintolassa on häränlihapihviä,vaikka Suomessa ei ole kait ollut 40v sitten häränlihaa tarjolla.Eka on naispuolinen ja muut miespuolisia,luulen ma(näin stadilaisena ;-)).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 01:12

ravintolassa niitä ei toisistaan erota muuta kuin hinnasta ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 01:22

Lehmä taitaa olla ainoa eläin, joka vaihtaa sukupuolta kuollessaan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 01:23

Lehmä on varmaan halvin vaihto-ehto... Meillä on utareet,toisilla pienet ja toisilla suuret. Kuulun siihen pienenpään luokkaan. valitettavasti.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.07.2009 - 01:24

Saman näköistä lihaa ravintolassa, olkoon nimi mikä vaan. Nauta on nauta, härkä on härkä ja sonni on sonni. Piirränkö tähän Timppa sulle jotta erotat ne, jos vastaasi tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 09:29

RuokaLISTALLA ei noita mainitsemiasi välttämättä voi erottaa. Saattaapa olla, että sinne sekaan piiloutuu myös heppa,ujona eläimenä tietysti salanimellä; esim. härkä, sonni tms.
Koulutuksen saaneet ihmiset kylläkin osaavat erottaa lautaseltaan, mikä on esim. hevosen lihaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 10:16

Nauta (Bos taurus) on märehtiviin sorkkaeläimiin kuuluva nisäkäs. Lajin naarasta kutsutaan lehmäksi, uros on sonni, ja kuohittu uros on härkä. Poikaset ovat vasikoita. Nuoresta, ensi kertaa poikivasta naaraasta käytetään nimitystä hieho tai juuri poikinutta lehmää kutsutaan nimellä hieholehmä tai ensikko. Siis juttuhan menee niin, että Suomessa ei ole härkiä, eli EU:n määritelmän mukaan kuohittuja sonneja tai sonneja, joilta on siemenjohtimet katkaistu, kuin vajaa kolmesataa. Kun nautoja on yhteensä monta sataa tuhatta, niin määrä on erittäin pieni. Ulkomailla, esim. Pohjois-Amerikassa jostain ihmeen syystä sonnit kuohitaan melko vakiosti. Itse en sitä jaksa ymmärtää, koska se vaikuttaa kasvuun, ja sonneistahan nimenomaan halutaan lihakkuutta. Tietenkin härkiä on helpompi käsitellä kun sonneja, mutta taloudellinen tulos on ihan eri, joten mitä hyötyä. Suomessa niitä muutamaa härkää käytetään "merkkaajasonneina" emolehmätiloilla tai jossain maisemointihommissa tai esim. maatilamatkailu- tms. tiloilla.

Kun Suomessa tilaat härkää, et todellakaan saa siis härkää, vaan voi sanoa vain, että se on naudanlihaa. Et voi tietää myöskään, onko se sonnia vai lehmää. Tietenkin jokaisen lihaköntsän historia voidaan selvittää kotitilalle asti, mutta ravintolassa kuolisi nälkään, ennenkuin tiedät mitä lautasellasi on. Yleisin selitys on se, että härkä on kuulemma vain hienompi sana kuin nauta.
Suomalainen ostaa brasilaista aitoa härkää. Grillit ovat tänäänkin kuumina. Jossain joku nauttii grilliherkkujen aatelia, brasilialaista marmoripihviä. Grillaajan voi kuitenkin tulla kylmä, kun hän katsoo satelliittikuvia Amazonin viidakosta. Vaikka EU:n tuontirajoitukset ovat olleet voimassa puoli vuotta, brasilialaiset parturoivat edelleen sademetsiä vajaan kahden jalkapallokentän verran minuutissa.

Murea brasilialainen pihvi tuli Helsingin ravintoloihin 1990-luvulla. Kaupoista sitä myi ensin Stockmann. Nelisen vuotta sitten kaukomaan pihvi ilmestyi S-ryhmän ja Keskon kylmäaltaisiin. Viime vuonna suomalaiset söivät brassipihviä, etenkin sisä- ja ulkofileinä, ennätykselliset 3,5 miljoonaa kiloa. Brasilian osuus Suomeen tuodusta naudanlihasta oli kolmannes. Kaikesta naudanlihan kulutuksesta brassiliha oli kuitenkin vain neljä prosenttia. Auringonpaisteen, sateen ja halvan laidunmaan Brasilia oli jättiuhka eurooppalaiselle karjataloudelle. Voimakkaimmin brassipihvi ravisteli Irlantia, jolle lihanvienti EU-markkinoille on merkittävä liiketoimi. Viime tammikuussa unioni vihelsi pelin poikki.

Bryssel vaatii nyt brasilialaisilta yhtä tiukkaa byrokratiaa ja alkuperäselvityksiä kuin eurooppalaisilta karjatiloilta.

Brassipihvin ystäville tiedoksi: sitä ei ole kasvatettu entisissä Amazonin sademetsissä. EU ei aiemminkaan sallinut lihan tuontia Amazonin alueelta. Kuumalla sademetsävyöhykkeellä pärjäävä vähärasvainen härkärotu ei edes kutkuttele makuhermoja. Kuka nyt luita kaluaisi?

Eläinlääkärini sanoi aikoinaan minulle, että kolutkaa itse luut, mutta antakaa koirellenne lihat. Koira ei ole luunsyöjä vastoin yleistäkäsitystä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 10:45

niinpä, vielä ne tuolla laitiummella erottaa, mutta mitenkäs sitten lautasella , en mie ainakaan mitenkään, jot nautaa mikä nautaa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.07.2009 - 14:08

Ravintolassa ainakin härkä on hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 19:40

No lehmällä on utareet ja isot. Sonnilla on pallit ja isot sekä myös härällä. Lehmältä näitä ei löydy. vaikka kuinka etsis niin ei löydy kuin joku muu vastaava ja ne utareet. kyllä naudan pihvi on hyvää kun se on kypsää ja mureaa.rakaa en tykää syödä. enkä mitään puoliraakaa hyi jää kyllä syömättä minulta. KIITOS KYPSÄNÄ MINULLE KIITOS.