Mitä eroa on mettäpöyrööllä ja pöyrööllä?

Avainsanat: murre

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.07.2009 - 21:35

pöyröö - vauhko, hullu, vailla suhteellisuudentajua ( myös kummitus )
mettäpöyröö - ihmisarka, erakkomainen , mettäperällä kasvanu

Kysyjän kommentti

Näillä nurkilla pelkkä pöyröö tarkoittaa hullua, mielisairasta ja mettäpöyröö omalaatuista erakkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.07.2009 - 20:52

Etelä-Pohjanmaan murre on monien äänne- ja muoto-opillisten .... talojen pöyröön pöyröjen illat. Taloohin taloohin pöyrööhin pöyrööhin. ...
Mettäpöyrööllä selvä luontohenkinen avatar.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 21:07

mitähän sanaa tuokin vois kuvata oliskos jotain pellolle niitettyä ja paalattua tuore rehua ihan kylmä jäätävä arvaus taas kerran... mut kerro myöhemmin mikä tuo sana on..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 21:18

tällaisen ilmoituksen olen nähnyt:

- kummitusilta "Pöyröjä museolla" -

siitäpä onkin jo aika helppo johdatella vaikkei noita kaikkia maahisia tunnekkaan

(siis toinen mökin nurkissa, toinen mehtässä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.07.2009 - 17:37

Nyt on Papiti taaas tonkinut esiin ihan mahdottomia sanoja;venttaas kun meikkä alkaa kyseleen stadin murretta,mutta luulen Palisanterin veikkaukset lähimmäs totuutta,sen verta pöyröjä sanoja noi ovat ihan mettästä kotosin.