Mistä johtuu,että juhannukseksi on siivottava joka ikinen paikka?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2008 - 17:33

Ei tarvitse!!! Ajattelepa sitä sotkua juhannuksen jälkeen. Siivoat sitten myöhemmin! :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2008 - 20:23

Perinteisestihän aina aattoina siivotaan torppa kuntoon, eli juhannuksena ja jouluna. Eipä taida vaan enää kovin moni noudattaa etenkin kun juhannusta usein vietetään mökeillä eikä kotona.

Lähteet:
yle.fi/elavaarkisto/?s=s&...amp;a=3986

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2008 - 21:11

Ennen vanhaan oli tapana siivota koti juhannukseksi. Joku voi kyllä vielä nykyäänkin tuota perinnettä vaalia. Itse en kyllä paljoa siivoile, vietetään juhannus mökillä. Ja siellä siivotaan aina hyvissä ajoin ennen juhannusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2008 - 15:06

Korvien välistä nykyään. Ennen kun ei ollut nykyistä perinteistä "lauantai siivousta". Tehtiin kahdesti vuoteen kunnon pölyn painajaiset ja muuten pidettiin yleis ilme kodissa kunnossa. Nykyinen ohje taitaa olla se että siivoa komerosi jouluksi ja juhannukseksi, jos aiot viettää juhlasi komerossa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2008 - 13:00

Kun tuota perussiisteyttä pitää yllä - ei tarvinne erikseen siivoilla pyhiksi.
muutenkin ihmiset ottavat vanhoista tavoista (ks. yllä vastaukset ) turhaa stressiä. itseäni naurattaa kun kuuntelee turhaa marinaa; mattopesut, akkunat, kaappien hyllyt jne jne.... kaikki muka tehtävä tiettynä aikana. tekee kun itse haluaa.
-matkaaja70-

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2008 - 18:11

Perinnettähän tuo siivous on nykyisin. Maanviljely-yhteiskunnassa pelto-ym. työt oli saatava tehdyksi juhannukseen mennessä. Silloin ei jätetty kenkiä eteiseen vaan työväki marssi rapaisin saappain tupaan ruokailemaan.

Toisaalta tuo perinne on kivakin. Sillä eroitettiin arki ja juhla selvästi toisistaan. Muistaako kukaan kuinka koivut koristivat juhlallisesti ovenpieliä ja toivat juhlamielen talonväelle?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.12.2008 - 19:19

että on siistiä