Käyttääkö kukaan muu kissan astiasta nimitystä TAASA;kuulin sen kauan sitten ja tarttui.

Lisätty: 09.07.2009 - 00:27

Niinpä VV taas suuressa viisaudessaan jutun juonessa,taitaas olla sielt päin,samoin kuin tassi,se on kyl Ruottista lainasana,en itse kiinnitä huomiota koko taasa-sanaan,mutta näin kysyvän ilmeen kuulijan kasvoilla,kerran,joten ei ehkä tavis sanan?

Avainsanat: kissan vessa taasa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 00:20

taasa lienee karjalaisia peruja ja tavallisemmin tarkoitaa pesuvatia (vähän samaa malliahan se kissan astiakin taitaa olla)

Lähteet:
www.martat.fi/keskustelu/kes...061=260248

Kysyjän kommentti

Tassi on mun(ei meän)kielessä kissan hiekkalaatikko,tosiaan menetettyyn Karjalaan juontaa juurensa,nyt muistelen ex-karjalaisen käyttäneen kauan sitten ja siitä tarttui mulle.Hyvä VV!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.07.2009 - 00:20

Ihan outo sana minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 00:30

Luovutetun Karjalan murresana taasa, pesuvati. En itse käytä, koirani ei varmaan ymmärtäisi: taasasta juomaan kutsua?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.07.2009 - 00:40

Taasasta puhui äitini ja mummoni. Olivat tuolta luovutetulta alueelta evakkoina siirrettyjä. Pesuvatihan se on ja minulle näin ollen ihan tuttu sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 08:48

Kissan hiekkalaatikosta vai ruoka-astiasta?? :-D
Outo sana kuiteskin.....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 08:56

kissan hiekkalaatikko nimeltään, en ole kuulutkaan vaan sanon jot pisulaari, ja ruokalautaset ovat ruokakipot.. jot vaikka olenkin jonkun sortin karjalaissii, niin en moista sanaa muista kuulleenikaan...:(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 15:00

En ole koskaan ennen moista sanaa kuullutkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.07.2009 - 19:24

Taasa on pesuvati ja voihan sitäkin käyttää kissan vessana.
Kissoille on kyllä tehty oma hiekkalaatikko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 13:31

En ole kuullutkaan moisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2009 - 23:40

Tuttu sana jota käytetään harvakseltaan. Pohjois-Karjalan murretta tarkoittaen pesuvatia. Alunperin ruotsinlaina.