liikennevalot

Täällä Usassa (tai ainakin Floridassa) saa kääntyä oikealle liikennevaloissa, vaikka olisi punainen valo, tietenkin pitää kattoa, ettei ketään tule.. haluaisitteko saman systeemin suomeen?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.07.2009 - 08:55

Ei se varmaan hyvä ratkaisu olisi meille Suomalaisille , täällä ei tuo liikenne kulttuuri muutenkaan ole niin joustavaa kuten monissa muissa maissa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.07.2009 - 08:28

samanlainen käytäntö (sääntö) on voimassa aika monessa maassa, en välttämättä haluaisi Suomeen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 08:31

luulisin , et aika kaaos siitä tulis ja paljon kolareita, eivät nuo autoilijat nykyisinkään noudata liikeennevaloissa punaisen kieltoa, vaan aina mennään ihan päin punaista törkeesti, totesin tämän taas, kun tuolla turkkuses pyörittiin... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 08:56

Osassa kaupungeista on käytäntönä suomessakin,mutta täällä asuvat ihmiset ei tajua,että liikennelaki sallii myös ko.käytännön täälläkin.

Lähteet:
Tieliikennelaki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 09:12

suomalaiset muutenkin koheltaa liikenteessä, ehkäpä tulisi vielä enemmän kohellusta ja sekaannusta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 09:28

Taitavat jotkut ajaa niin ja miksikäs ei, mutta pidetään vaan pienen piirin tietona...Suomen liikennekulttuuri ei ole oikein kohteliasta eikä joustavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 09:32

Kyllä meillä on mutta valoilla näytettynä oikealle kääntyminen. Taitavat olla perään ajopaikkoja kun pöllöt eivät osaa edes valoja lukea. Nyrkit valkoisena ja niska punaisena makaavat jarrulla.
Napoli on paras paikka missä olen ajanut. Jos on punainen valo hiljennetään ja mennään ellei ketään tule. Jalankulkija parka on siellä vapaata riistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 09:32

kyllä haluaisin,thaimaassa sama systeemi vaikka vasemman puoleisen liikenteen vuoksi siellä saa kääntyä vasemmalle

Lisätty: 08.07.2009 - 12:41

hurjatalla ei taida olla ajo-oikeutta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 09:34

Oma kokemukseni niistä kaupungeista, joissa kyseinen järjestelmä on käytössä, on se, että se toimii hyvin niissä risteyksissä, joissa ei ole suojateitä, siis vain autoja risteyksessä. Oikealle kääntyvät autoilijat eivät yleensä piittaa suojatiestä tai jalankulkijoista, vaan reippaasti ajavat suojatien päälle tyrkylle odottamaan, kun risteävää tietä oikealle ajavat autot ovat menneet ohi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 09:47

Taitaa kyseinen sääntö jo ollakin, ainakin epävirallisesti, voimassa myös Suomessa. Ainakin meidän kulmalla Suomea punaisia päin ajamista harrastetaan aivan yleisesti, ei ainoastaan kääntyvien kohdalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 11:12

Uskon että ollaan totuttu nykyiseen käytäntöön, ja hyvä näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 11:43

Ei kai meillä pitäisi olla niin kiire, ettei ehtisi odottamaan valojen vaihtumista. Kannattaa lähteä vähän aikaisemmin, niin ehtii paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 12:09

Kyllä siinä pellit kolisisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 13:09

Ajan sellaisesta risteyksestä aina silloin tällöin.
Sellainen löytyy Laihialta. Tiedossani ei ole, onko siinä ajettu yhtään kolaria. Mukava risteys. Ihmetyttää todellakin, miksi niitä on niin vähän. Mahtaako olla Suomen ainoa? Tuskin sentään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 13:52

Minäkin ajan melkein päivittäin sellaisesta risteyksestä, itseasiassa niitä on jopa kaksi melkein peräkkäin. Yhtään kolaria ei ole tietääkseni sattunut ja liikenne pelaa sujuvasti. On noita samanlaisia risteyksiä Suomessa vaikka kuinka paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 14:25

Täällä itäsuomessakin on tuollaisia risteyksiä,
niistä vaan tullaan omaa kaistaa ja kolmion kautta tielle,
ilman liikennevaloja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.07.2009 - 18:29

No miksikäs ei. Uudet ajotavat opittavissa. Helppoo kuin heinänteko sanottaisiin meillä päin. =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.07.2009 - 11:25

hei vaan sinulle. Kiva "kuulla" sinuakin.
Miksi ottaa käyttöön. Autoilevana ihmisenä olen huomannut että meillä ajetaan jokaisen punaisen valon palaessa suuntaan tai toiseen. Vanhoilla vihreillä...
Nimimerkki: auto meni lunastukseen edellä mainitusta syystä

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 13:46

Ehkäpä en.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.07.2009 - 15:32

En kyllä haluis tänne sellaista. koska rupeis olemaan vaaratilanteita PALJON. TÄÄLLÄ YHTENÄ PÄIVÄNÄ NÄIN YHDEN TEKEVÄN NIIN ETTÄ AJOI PÄIN PUNAISIA. KAIKKIA NIITÄ ON JOTKA ON AJOKORTIN KÄTEEN SAANEET.