Onko teillä kotona kotikaljaa ? Mitä teet mäskille ?

Minä innostuin taas pitkästä aikaa tekemään kotikaljaa maltaista. Mäskistä teen hyvää leipää. Tänään tosin se leipä paloi pinnaltaan. Onneksi sen voi kuitenkin leikata pois, ja muu osa on syötävää. Mutta harmittaa silti.

Lisätty: 08.07.2009 - 11:20

Teen leivän siten, että jätän maltaat vielä likoamaan loppuliemessään suraavaan päivään. Näin taikinaan tulee lisää hiivaa, joten tavallista hiivaa ei tarvitse lisätä ollenkaan. Seuraavana päivänä laitan mäskin taikinakoneeseen, sekoitan joukkoon suolaa ja sokeria, ja mitä milloinkin mieleen tulee. Nyt laitoin vauvanvellijauheen loppuja, edellisellä kerralla perunamuusipusseja, sekaan pitää laittaa myös jauhoja, nyt laitoin vehnäjauhoja, mutta ruisjauhotkin olisivat hyviä Vaivaan takinaa sopivaksi (se täytyy leipojan itsensä tietää) , ja pyörittelen lopuksi kaurahiutaleissa ja laitan öljyttyyn leipävuokaan. Paistetaan kypsäksi, n. tunti. Kuminaa ja fenkolia voi käyttää mausteena.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.07.2009 - 05:20

Äitini teki ennen tosi hyvää kotikaljaa, eikä mistään uutteesta. Hän käytti mäskiä myös leivän valmistukseen, ja leipäkin oli hyvää.

Kysyjän kommentti

Kotikaljasta valmistettu leipä on herkullista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 23:25

Kotipaikalla ennen naiset syöttivät mäskin sioille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 23:25

Kotikalja oikein tehtynä on hyvä juoma janoon ja ruuankera. Mäskistä tehty leipä on myös ihan jees. Itse en tosin tee kotikaljaa. Nuorempana tuli varmaan tarpeeksi tehtyä vaarinkaljaa.

Miten tehdään laihialainen kotikalja? - Otetaan hiivaa suuhun ja mennään kellariin käymään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 23:32

En ruukaa tehdä kotikaljaa nykyisin. Joskus aiemmin kyllä olen tehny. Mäskin laitoin aina pois, siis roskiin...Se leivän ohje olis kiva saaha ja sit kokeilla tehdä sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 02:34

En ole vuosiin tehnyt enään kotikaljaa, vaikka onkin hyvää. Mäskin olen heittänyt aina pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 09:32

Äitini tekee kotikaljaa kaupasta ostettavasta uutteesta. Hyvää tulee eikä jää mäskiä ollenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 09:36

mieheni tekee kotikaljan niistä uuteista, ja kyllähän sen lopun mikä sinne pohjalle jää, niin huuhtoo viemäriin kai...en kyl laisinkaan ol kattonut mitä hän sillä tekee, mut ei ainakaan leivo leipää sen tiedän..ois kyl ihanaa saada kotona leivottua tuoretta leipää njam...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 13:47

Kotikalja on varmaan ihan käyttökelpoinen ruokajuoma mutta harva sitä nykyaikana valmistaa (olettaisin niin). Sahti on ehkä toinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 17:42

Join pois,mäskit ekoilemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 18:18

Ei ole - ei tule.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 21:45

Kotikaljaa on hyvää, mutta käyn niin usein abc-asemilla syömässä että saan sieltä kiintiön täyteen. Kuuluu noutopöytäruokailuun joka paikassa koko suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 14:01

Ei ole kotikaljaa, ihan kolmosta on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.07.2009 - 12:19

Se leivän ohje löytyy muistaakseni jostakin mallaspussin kupeesta, ja niitä mallaspusseja myydään lähes kaikissa ruokakaupoissa. Ohjetta voi sit muunnella makunsa mukaan.

Lähteet:
Vävy