Vastauksia savonmurre sanoihin joita viimeksi kyselin.

Oskarinpinta = sianlihaa
Kalavakka = kalpea
Ätköttöö = nukkua liian pitkään

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.07.2009 - 01:49

Näin se aina on, kun avaa suunsa, vastuu siirtyy kuulijalle.
Ensimmäisen kahdentoista minuutin aikana kuulijat käyvät vielä puoliteholla eivätkä ole vastaanottavaisimmillaan. Siksi ei kannata mennä heti asiaan. Näkemys, jonka mukaan aloituksella ei olisi mitään väliä, on silti pinnallinen.
On kysyttävä, mikä on aloituksen tehtävä? Se on avata kanava. Kun kanava on auki, puhuja voi saada vaikutuksensa läpi.
Avauksen teoria on šakkipelin kiehtovimpia alueita. Šakissa avauksen tehtävänä on kehittää nappulat hyviin asemiin, niin että niillä voidaan suorittaa ratkaiseva hyökkäys, kun varsinainen kamppailu alkaa.
Myös puheessa alku on ratkaiseva hetki: siinä kuulijoille syntyy ensivaikutelma. Sen perusteella kuulijat ratkaisevat, odottavatko he jotakin. Onnistunut aloitus avaa kanavan; epäonnistunut tukkii sen, niin etteivät kuulijat enää ota vastaan hyviäkään ideoita.

Kysyjän kommentti

Jollekin tuntuu olevan ongelma tämä savonmurre osio niin pidän siitä hieman paussia tai sitten en ;)
Mukava, että ymmärrät tai ainakin yrität ymmärtee =))

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 18:06

ymmärsin näköjään kaikki sanat (väärin) ja kuuluisan sanonnan mukaan vastuu siitäkin lienee minun?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 18:10

Eihän sitä savoa voi ymmärtäkään kuin toinen savolainen, on se niin vierää kieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 18:27

Ja taas tuliopittua uusia murresanoja!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.07.2009 - 00:02

Aikani kun sanojasi opiskelen, niin johan minä kohta uskallan puhua näille savolaisille heidän omilla sanoillaan. :-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 08:34

On kohtuutonta vaatia muilta kuin perisavolaisilta sen kielen ymmärtämistä. Onneksi ei ole mikään maailamankieli jota olisi pakko opiskella!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 11:24

enpäs osant noitakaan oikke arvat... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 17:53

voe mahotonta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 18:42

Onneksi olen turkulainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 10.07.2009 - 14:05

Kiitos tiedosta!