Mikä heinäkuun lopulla alkava kausi Suomessa? Tunnettiin jo tuhansien vuosien takaa muinaisesta Mesopotamiasta.

Tanskalaiset sekoittivat aikoinaan saksankielen sanat ja sanan käännös levisi Ruotsin kautta myös Suomeen. Mistä alkuperäisestä sanasta sekaannus nimelle johtuu?

Lisätty: 06.07.2009 - 03:03

Lapsukselle: Meillä unohtuivat aikoinaan viinirypäleet jääkaapin perälle kahdeksi kuukaudeksi ja olivat yhtä tuoreita kuin eilen kaupasta poimitut, vaikkei ollut edes kesä, saati mätäkuu. Tehokkaita nuo nykyajan säilöntäaineet!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 09:48

Koirakuun, eli myöhemmin virheellisen kielikäännöksen johdosta mätäkuun perinne juontaa alkunsa jo tuhansien vuosien takaa muinaisesta Mesopotamiasta, jolloin kesän kuumin aika tunnettiin koiranpäivien nimellä. Nimensä tuo kolmisen viikkoa kestänyt aika oli saanut Orionin eli Ison Koiran tähtikuviosta ja sen kirkkaimmasta tähdestä Siriuksesta eli Koirantähdestä.

Kysyjän kommentti

Koirakuu, mätäkuu, akkainviikko.....rakkaalla lapsella on monta nimeä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.07.2009 - 01:50

mätäkuu

Mätäkuu näkyy harvemmin nykyään suomalaisissa kalentereissa, mutta satoja vuosia mätäkuu oli kalentereissa merkitty 23.7 - 23.8. eli ajalle, jolloin Aurinko on 120 - 150°:n etäisyydellä kevättasauspisteestä eli Eläinradan Leijonan merkissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 02:25

Ekana tuli mieleen kekri, mutta se on myöhemmin.
Mätäkuusta on sanottu että kaikki mätänee, haavatkin, jolloin ei kannata suorittaa leikkaustoimenpiteitä. Mistäköhän johtuu? Kosteus ja lämpö ehkä bakteerien kera.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 02:50

Mätäkuuhan se on vaan lienee jo vanhanaikainen sekin ilmiö. Eihän meillä märkäne mikään. Ei edes eräästä saksalaisten omistamasta kauppaketjusta ostetut omenat.

Melkein kuukauden ovat omenat olleet muovipussissa ja pirtsakoita vieläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:30

Mätäkuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 08:40

mätäkuuhan se on ollut ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 10:28

Mätäkuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 18:31

Mätäkuu. Mutta onkos mätäkuu ja koirakuu sitten sama asia?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 21:18

Akkaanviikko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 22:08

mätäkuuhan se ekana tuli mieleen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.07.2009 - 03:15

No, mätäkuu ilman muuta.