millä kittaan leivinlaudan päädyssä olevat raot että jauhot ei tule syliin? Kitin pitäisi soveltua elintarvikekäyttöön.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.07.2009 - 16:46

Ainakin väliaikaisen avun saat, kun hierot vehnäjauhotaikinaa rakoihin, mahhdollisimman syvälle. Leivonnan jälkeen ei tarvitse ronkkia taikinaa raoista, se säilyy siellä oman aikansa. Ennenvanhaan taikinatiinuja ei pesty koskaan!
Toinen konsti, joka SAATTAISI auttaa, on liottaa leivinlautaa puhtaassa vedessä vaikka kylpyammeessa, puu voi turvota sopivasti.

Lisätty: 05.07.2009 - 16:53

Hiero taikinaa laudanrakoihin vasta kun lauta on kunnolla kuivunut liotuksen jälkeen. Jos lauta yhä jatkaa kuivumista leivonnan aikana ja sen jälkeen, raot suurenevat ja taikina karisee väljentyvästä raosta pois.
Mies tuossa ehdottaa taikinan tilalle kertakäyttöratkaisua: muussaa keitetty, kylmä peruna.

Kysyjän kommentti

Hyvä ja perusteltu vastaus, taikinalla vuoraus on juuri niin ekologista kuin leivinlautaan voi ajatella.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.07.2009 - 17:03

Varsinaista elintarvikekäyttöön soveltuvaa kittiä ei ole olemassakaan. Aina on se vaara olemassa, että ainetta imeytyy ruokaan jossain muodossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2009 - 17:36

epäilisin että silikonikiteistä löytyy sopiva, ei ole viime aikoina ollut tarvetta joten en osaa nyt ihan merkkiä mainita, mutta se kuuluisa rautakauppias varmasti osaa valistaa (lue tuoteselosteet)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2009 - 19:34

Tee liivatelehdestä sakeaa mömmöä ja painele sitä rakoihin. pysyy ainakin jonkin aikaa, kunhan et jynssää kaikkea pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 02:33

Ehdottaisin leivinlaudan liotusta, jotta raot turpoaa umpeen. Epäilen, että laudat on tehty normaalilla liimapuumenetelmällä, mikäli eivät ole yhdestä puusta hiottuja. Lauta on kai halkeillut. Puuliima ei ole varsinaisesti myrkyllistä. Jos lauta on rapistunut liiallisesti, hanki uusi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 10:36

perunajauho/vesiseosta