Arkuista tuli vielä mieleen nuo kivet hautausmailla. Mitä mieltä, luonnon kivi vai pramea ja koristeltu? Itselle aika clear nyt.

Lisätty: 04.07.2009 - 16:13

Kierroksella tuolla Sotkamossa näimme äskettäin muutamia luonnonkiviä, hieman kaunista sammalta yms. ja asia kirkastui. Sellainen haudalleni, jos saa toivoa. Arkkua en tarvitseisi, mut johonkin tomuni saa laittaa...vaikka peltipurkkiin.

Lisätty: 04.07.2009 - 17:02

Luonnonkivellä tarkoitin käsittelemätöntä luonnosta suoraan löydettyä sopivan muotoista hautakiveä. Siihen voi sitten laittaa pienen ristin kiinni ja nimilaatan.

Avainsanat: kivi kallis koriste

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.07.2009 - 19:41

Viime kesänä löysimme mieheni kanssa Tenojokivarresta juuri sopivan mallisen ja - värisen ja -kokoisen kiven, jonka laitamme hautakiveksi. Ensin sen sieltä toimme jokiveneellä Tenojokea myöten Utsjoelle veneidenlaskurantaan ja siitä hiissasimme automme peräkärryyn. Myöhemmin palattuamme kesän lopussa kotiimme toimme sen tullessamme. Oli meillä toki apuna yksi riski mies. Ei sitä olisi pelkästään minun ja mieheni voimin sieltä autoomme saatu. Nyt se töröttää tuolla takaterassillamme koristuksena siihen asti, kun sitä sitten jompikumpi tarvitsee ensin.....

Lisätty: 04.07.2009 - 19:43

Niin, ja olen kyllä jo miettinyt siihen sopivan mallista laattaakin, johon on helppo sitten tietomme kaivertaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.07.2009 - 16:33

kaikille hautaus paikoille ei voi laittaa luonnon kiviä,jos paikkakunta tiedossa niin mene kysymään hautausmaan vastaavalta henkilöltä mitä ja minkä kokoista saa laittaa,samalla saat tietää mitä maksaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 17:00

luonnonkivi minulle kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 17:00

No meillä on sellainen 'sukutila' käytössä tuolla Hietaniemessä ja siinä vähän kookkaampi yhdeltä reunalta hiottu kivi (luonnonkiviähän ne taitaa kaikki olla). Jos ei ajat kovasti muutu siihen toivottavasti vielä pitkällä olevaan päivään mennessä, niin siihen vanhaan kivenmurikkaan sitten vaan hakataan yksi nimi lisää ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 17:06

Liuskekivestä saa kauniin tasaisen laatan, se on vapaamuotoinen luonnonkivi, ja sopinee useimmille kirkkomaillekin. Sellaisen minä haluaisin muistopaikalleni. Tai oikeastaan en tarvitse edes mitään muistopaikkaa, tuhkani saa heittää tuuleen ja nimeni sen mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 18:58

En ota kantaa omastani,mutta isäni kiven sain valita.Hietsun veteraanilehtoon.Valitsin luonnonkiven graniittisen muhkuran,jonka kylkeen tuli pieni laatta,vierellä pieni käkkärämänty,silloin oli tilaa kovasti ympärillä,mutta nykyään on tervaskantoja kaatunut,joten ei tyhjää tilaa ole enää muurin vierellä.Näköala on Lapinlahden sairaalaan?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 19:06

Kummatkin ovat yhtä kauniita, ja saman asianhan ne ajavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 19:08

minulle on ihan sama mikä kivenmurikka haudalleni laitetaan koska en ole sitä näkemässä. vaikka ei ois kiveä laisinkaan. mutta muuten luonnonkivi on kaunis.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2009 - 04:59

Tuhkauksen jälkeen se on se sama iso kivi tai ei sitten mitään.Ei ole suvullkaan velvoitteita.Saimaaon suuri

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.07.2009 - 11:26

Ei ne korulauseet enää lohduta. Tavallinen kaunis valmiskivi on kaunis. Poikani haudalla on luonnonkivi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.07.2009 - 19:00

Aivan sama

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.07.2009 - 19:01

meidän hautaasmaalla on iso kivi johon laatta isketään..siellä niitä nimiä jo iso liuta oikos jokin uurnalehto ja sinne nimenikin sittemmin haluan laitettavan, ei jää suvulle mitään murhetimista sen jälkeen , kun sen aika on..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.07.2009 - 12:44

Luonnonkivi olisi hyvä, mutta jälkipolvi sen kai päättää mitä laittavat, jos en heille toivomustani etukäteen kerro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 21:49

Hiljattain valitsimme perheen kesken kiven isäni haudalle. Halusimme kiven, jollaisesta isäkin varmasti olisi pitänyt. Aikanaan kiveen tulee myös äidin nimi, joten hän päätti hyvin pitkälle eri yksityiskohdista. Luonnonkiveä emme juurikaan edes harkinneet. Kivi ei ole vielä valmis, mutta uskon sen olevan hyvin kaunis mutta samalla myös näyttävä.