Miten saan 1 vuotiaan syömään? Ei syö mitään, jos ei pakoteta.

Lisätty: 15.06.2008 - 13:04

tutkittu on ja mitään elimellistä vikaa ei löydy.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2008 - 19:01

Hankala kysymys. Toivottavasti yhtään lohduttaa se, että valtaosa vanhemmista painii samaisen ongelman kanssa jossain vaiheessa. Ja valtaosa niistä ratkeaa ihan itsestään. Sinänsähän pieniruokaisuus ei haittaa, jos lapsesi kasvaa normaalista. Kasvua kannattaa kuitenkin seurata normaalia tarkemmin esim. neuvolassa, kuten varmasti teettekin.

Meillä on lasten syömislakkoihin auttaneet mm. seuraavat keinot:
- ruuan muuttaminen karkeammaksi tai hienommaksi
- ruuan maustaminen tai mausteiden vähentäminen
- lapsen lempiruokien tarjoaminen
- ketsuppi, hillot yms., jotka tehoavat lähes ruokaan kuin ruokaan
- ruokailutilanteen rauhoittaminen
- ruokailuympäristön vaihtaminen - kokeilkaapa syömistä esim. olohuoneessa tai näin kesällä myös ulkoilmassa pihalla, terassilla tai parvekkeella
- ruuan tarjoaminen uudenlaisista astioista
- ruuan tarjoaminen silloin, kun lapsi on tosi nälkäinen (esim. ulkoilun jälkeen), mutta kuitenkin yhä virkeä
- lelujen ja muiden viihdykkeiden raahaaminen pöytään
- lahjonta
- jatkuva pelleily ja "ohjelma" ruokapöydässä (jotta saa pienen avaamaan suunsa ja sitten hivuttaa lusikan mahd. nopeasti sisään)

Tässä muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä, toivottavasti on apua.

Lisätty: 15.06.2008 - 19:02

... ja myös sormiruuasta, ts. itse sormin syötävistä vihannesten ja hedelmien paloista, maissinaksuista, leivänpaloista, muroista yms. saattaisi olla apua

Lisätty: 15.06.2008 - 19:03

...sekä ruuan lämpötilan muuttamisesta: onko liian kuumaa tai viileää?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.06.2008 - 09:43

lahjonta: aina kun syö jotain 'ruokaa' saa vaikka jälkkäriä jotain mangososetta tai muuta 'makeata lastenruokaa'.
anna hedelmiä tai muuta nakerreltavaa...jospa sillä ikenet ja hampaat kutiaa...
meidän pojalla tuossa iässä ikenet ja hampaat vaivas ja se tykkäs purra ja imeä vesimeloonia...ehkä se jotenki auttoi ikeniin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.06.2008 - 00:42

yksi vesseli rupesi syömään (jopa vähän liiankin innokkaasti) esimerkin voimalla. Syödä mussutin itse aina kun lueskelin sille iltasatuja, ja siitä se lähti normalisoitomaan ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.06.2008 - 18:05

Älä ihmeessä pakota, lapsesi saa iankaikkisen kammon syömistä kohtaan. Kun lapsella on nalkä, tuo syö pakottamattakin. Pidä huoli ettei aterioitten välillä napostella makeaa tai muita välipaloja, ja jos lapsesi on muuten terve, suttaantuu asia ihan itsestään kun jätät lapsesi ruoalla kiusaamisen. Ruokailutilanteen pitäisi olla rauhallinen ja miellyttävä, syökää yhdessä.

Lähteet:
Äiti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.07.2008 - 21:26

Jos ruoka ei maita, niin älä pakota vaan lopeta ateriointi sillä kerralla ja kokeile parin tunnin päästä uudelleen. Älä ihmeessä anna välipaloja.

Ruoka kannattaa tarjota isolta lautaselta ja todella pienenä määränä --> näin ruuan määrä ei pelota, kun sitä ei edes ole puolta lautasellista (pätee ehkä paremmin vähän isommalle lapselle).

1v. on usein innokas kokeilemaan itse syömistä, joten voit antaa hänelle oman lusikan. Tietty alkuun saat varautua siihen, että homma on sotkuista, mutta näin harjoitellen käden motoriikka kehittyy ja vähitellen lusikka ohjautuu oikein päin suuhun. Lapsen ruokapaikan ympärille lattialle voi levittää esim. sanomalehteä tai liinan, jonka poistamalla saa helposti ruokailun jäljet siivottua.

Ruokailutilanteesta kannattaa tehdä mukava yhdessäolon hetki, siinä ei kannata tapella. 1v. nimittäin alkaa kauniiden pöytätapojen opettelu eli jollet ole kauniisti, et saa ruokaa... jos et syö, et ole nälkäinen, etkä saa ruokaa. Periaatteessa helppoa, mutta käytännössä raastaa välillä raakasti vanhemman hermoja. Tsemppiä teille ruokailuihin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.08.2008 - 19:17

Hei!
Itse olen huomannut etten saa syötettyä lastani (myös 1v), vaan hänen on itse saatava syödä. Ruokaa menee aika niukasti suuhun, mutta edes jotain menee. Jos lapsellani on nälkä se onnistuu paremmin ja ehkä saan itse laitettua lusikallisen tai kaksi hänen suuhun. Eli et ole ainoa jolla on hankaluuksia, toivotan onnea kamppailussa ja pyrin itsekin olemaan ruokailutilanteessa rauhallinen.