kuka tai ketkä suorittavat elintarvikevalvontaa Kuntatasolla ja Valtakunnallisesti?

hygienia/omavalvonta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2008 - 12:49

Käytännön valvonta:
Käytännön elintarvikevalvonta tapahtuu pääasiassa kunnissa ja lihantarkastuksen osalta teurastamoissa. Jokaisessa kunnassa on oma elintarvikevalvontansa. Elintarvikkeita valvovat terveys- tai muu lautakunta, eläinlääkäri, terveystarkastaja tai muu kunnallinen elintarvikevalvoja

Lääninhallitukset ohjaavat kuntia:
Lääninhallitukset ohjaavat kuntien elintarvikevalvontaa ja välittävät tietoja paikallisviranomaisten ja keskushallinnon välillä.

Elintarviketurvallisuusvirasto johtaa ja kehittää:
Elintarviketurvallisuusvirasto toimii maa- ja metsätalousministeriön hallinnon alalla, ja johtaa kaikkien elintarvikkeiden markkinavalvontaa Suomessa. Viraston tulosohjausvastuu on myös kauppa- ja teollisuusministeriöllä sekä sosiaali- ja terveysministeriöllä.

Yrityksillä omavalvonta:
Myös yritykset itse valvovat tuottamiensa ja myymiensä elintarvikkeiden laatua ja määräystenmukaisuutta. Omavalvonnasta säädetään lainsäädännössä ja viranomaiset valvovat sen toteutusta. Kuluttajat voivat parantaa elintarvikkeiden laatua pysymällä valppaana ja ilmoittamalla havaitsemistaan puutteista kunnan viranomaiselle.

Lähteet:
Evira

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2008 - 22:32

KUNTATASOLLA:
Varsinainen elintarvikevalvonta toteutetaan paikallistasolla kunnissa. Kuntien terveystarkastajat ja -eläinlääkärit suorittavat tarkastuksia alkutuotannossa sekä kaikissa niissä laitoksissa ja myyntipaikoissa, joissa elintarvikkeita ammattimaisesti valmistetaan, käsitellään tai myydään. Heillä on myös oikeus ottaa näytteitä ja antaa määräyksiä, jotta kuluttajien saatavilla olisi turvallisia ja terveellisiä elintarvikkeita. Tarkastuksissa valvotaan sekä elintarvikkeen ominaisuuksia että tuotanto- ja kaupanpito-olosuhteita kuten lämpötiloja ja yleistä hygieniaa. Pakkausmerkinnät eivät saa olla harhauttavia ja niiden tulee olla helposti luettavia.

VALTAKUNNALLISESTI:
Elintarviketurvallisuusvirasto (Evira) suunnittelee, ohjaa, kehittää ja suorittaa elintarvikevalvontaa valtakunnallisesti. Lääninhallituksen tehtävänä on suunnitella, ohjata ja valvoa elintarvikevalvontaa alueellaan. Lisäksi lääninhallitus arvioi kuntien valvontasuunnitelmat ja elintarvikevalvonnan vaatimustenmukaisuuden sekä hyväksyy eräät elintarvikehuoneistot.

Lue lisää:
Länsi-Suomen lääninhallitus
www.laaninhallitus.fi/lh/lan...endocument

Evira
www.evira.fi/portal/fi/