Kysymys vanhemmille napsuille kirjoista!

Eli,mikä oli teidän lempikirja/lempikirjanne siinä 11-15 ikäisenä?Nimittäin nyt tarvittaisiin hiukan kirjavinkkausta. :)

Lisätty: 03.07.2009 - 17:04

Mitäähh!Olen kyllä lukennut kaikki tiinat,viisikot,jne vanhat kirjat,pidän niistä enemmän kun nykyajan nuortenkirjoista jotka ei oikein nappaa.Juuri siksi teiltä kysyinkin.

Avainsanat: nuortenkirjat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 19:11

Tuija Lehtisellä on nuortenkirjoja moneen lähtöön, On Saraa, Lauraa, Rebekkaa ja sitten sellaisia, joissa on päähenkilönä poika tai poikasakki, Tuten "Mopossa".
Jukka Parkkisen Osku-kirjat ovat ratkiriemukkaita koko sarja!
Vanhemmista kirjoista suosikkini ovat Arthur Ransomen teokset "Pääskyt ja Amatsonit" ja "Pääskylaakso". Monista kirjastoista ne löytyvät yhä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 16:23

Ei minulla ole mitään lempikirjaa ainakaan ole. Kait ne oli pekkatöpöhännät ja tammenkultaiset kirjat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 16:44

Anni Polvan Tiina-sarja, Viisikot ja Seikkailu-sarja. Nää tuli nyt ekaks mieleen, mutta huom! siitä on niin kauan kun olin nuori, joten nykyajan lapset eivät noita enää taida lukea ja miehän leikin nukeilla vielä 14- vuotiaana...toisin kun nykyisin, pitäisköhän ihan hävetä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.07.2009 - 16:46

Itselläni ei ollut varsinaisia lempikirjoja. Luin kaikkea mahdollista. Mutta sinun ikäisesi lukevat paljon noita hevoskirjasarjoja. Nummelan ponitallia, Polluxia ja mitä kaikkea niitä onkaan. Sitten on myös niitä tyttökirjasarjoja. Meneppäs kirjastoon lasten- ja nuorten osastolle. Sieltä löytyy paljon ikäisillesi kirjoja. Jaana-sarjakin on yksi, ehkä sinulle sopiva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 17:05

minä luin siinä iässä raamatun 2..3 kertaa,oli hyvä sotakirja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 17:10

3 etsivää kirjat tuli myös kahlattua vaikka ne oli kai enemmän tarkoitettu veljilleni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 17:47

mm. Paroni von Münchausenin seikkailut, sain kummitädiltäni pikkulikkana
ja olipas se jännä kirja. Enolleni tuli Jerry otton, sitäkin luin siellä yökylässä ollessa.
Viisikkokirjoja, Anni Swania ym ym.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 18:24

Sellaisen kiehtovan kirjan muistan, kuin Pollyanna. Sitten oli tietysti Anni Svanin nuortenkirjat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:09

Minä luin paljon neiti etsiviä ja merja jalon heppakirjoja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:13

tuon ikäisenä luin muutaman kerrankin ANNI FRANKIN päiväkirjaa, joka kertoo pienen tytön paosta natsisaksan sota-aikaan, kun ne yrittivät puhdistaa maailmaa juutalaisista, se kirja on niin koskettava, et jos sen taas lukisin niin varmaankin itkisin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:56

Tiina kirjat kuuluivat omaan lapsuuteeni aikoinaan, ja ne tuli kahlattua lävitse useaan otteeseen. Samoin Pekkä töpöhännät olivat ihania, ja näitä löytyy vielä tänä päivänäkin. Myös suosittu nuorten kirja sarja on: Hullu Luokka, ja uskon että tätäkin on vielä saatavilla. Ja löytyyhän Peppi Pitkätossuakin vielä. Näin äkkiseltä ei muuta tuu mieleen. No viisikot tietenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 00:03

Ite tykkäsin Tirlittanista (Oiva Paloheimo), suht koht tuos ikähaarukassa minkä laitoit, oli niin koskettava, jot itkinkin sillon:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.07.2009 - 16:14

tuossa iässä luin kaikki seikkailu ja tutkimusmatkailukirjat mitä meidän kirjastosta löytyi, sillä lailla se maailmankuva alkoi hahmottua ...