Tiedättekö mistä Suomen rumin murre on syntynyt, Turun Pakal asuvana annan vihjeen ?

Murteiden eri sanoja on kysytty ja vastauksia annettu, näin rumaa murretta ei ole, ( Timppa en sun katistat kirjoita nyt ) kielelliset äänteet , joita matkitaan monesti , ovat väärää murretta. Kalevi wiik on asiantuntija paras vastaamaan sanoihin joita Turun murteeksi väitetään.

Avainsanat: turun murre

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 16:49

Kaikki murteethan ovat hauskan kuuloisia, joitakin ymmärtää paremmin kuin joitakin.
Turussa jonkinverran kyläilleenä 90 luvun puolivälissä tykkäsin murteesta mitä alkuperäiset Turkulaiset puhuivat, jotkut nuoret naishenkilöt kyllä kailottivat niin kovaa että olis tehnyt mieli kääntää äänen volyymiä pienemmälle.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 13:52

Monet murresanat siellä Turun puolessa ovat varmaankin kansan suussa kääntyneitä ruotsinkielen sanoja. Siitähän ei voi seurata muuta kuin omituisia suomenkielisiä sanoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 14:24

Turun ja rauman murretta kuunnellessa tulee aina mieleen, että mitä ne ihmiset oikein säästelee kuin kaikki sanat tuntuvat olevan niin lyhkäisiä ja loppuvan ikäänkuin kesken. Mutta mikä murre on rumin murre niin eiköhän se ole kuitenkin makuasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 03.07.2009 - 14:28

Mummoni asui aikoinaan Turussa, ja hän sanoi, ettei ole eläissään kuullut niin kamalaa murretta kun Turkulaiset puhuu. Hän oli itse kieleltään Karjalan murretta puhuva. Ei se minun mielestäni niin kamalaa ole, verrattuna esim. Raumalaiseen. Turkkulaista sentään ymmärtää, Raumalaista ei.

Lisätty: 03.07.2009 - 14:33

Murteen syntyä en tiedä. Olisiko ruotsalaisilla jotain tekoa asian kanssa. Ei tosin kuulosta siltä se murre, että ruotsalaiset olisivat syyllisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 15:19

Joo olen minäkin jotain kuullut että ne olis sieltä turun suunnalta päin.mutta en niin kyllä ihan varma ole tuosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.07.2009 - 15:33

Ei mielestäni ole yhtään rumaa murretta. Vaikeasti kuunneltavia ja vieläkin vaikeampia ymmärrettäviä on muutama.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 18:16

Porissa ei ole murretta. Se on puhevika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:07

Turun murre kuuluu niinsanottujen Lounaismurteiden ryhmään, joilla on kyköksiä Viroon ja germaanisiin kieliin

_

Lounaismurteilla on myös paljon yhteisiä piirteitä viron kielen kanssa, ja on väitetty, että lounaismurteet olisivat kielellisesti lähempänä viroa kuin muita suomen kielen murteita, muun muassa painollisen tavun pitkät vokaalit diftongioituivat lopullisesti vasta 1600-luvulla, ja joissakin murremuodoissa niitä esiintyy yhä, esimerkiksi sää puhu sooppa (pro suopaa tai suappa "sinä valehtelet"). Lounaismurteet tunnistaa parhaiten ehkä niiden erikoisesta rytmistä, joka johtuu painottomien ja painollisten tavujen välisestä jyrkästä erosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 19:24

kiitos v v , olenkin ex turkulaisene ihmetellyt mix tykkään niin paljon viron kielest, no selvishän tuokin, jos sitä sit ymmärtäisin enenmän, kuin esim.eklanttii tai ruottii... no ei tuo turunmurre nyt kauniin kuuloistakka ole jos ei rauman kiellikään....korville niinguis...