Pikaista vastausta pyydän! Mikä on aviossa olevan eronneen lakiosuus, mihin se perustuu. Avioehto on tehty avioliit aik 28v sit

Avainsanat: avioliitona

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.07.2009 - 09:29

Avioeron jälkeen perimysoikeus raukeaa. Vielä suuremmalla syyllä, jos on aikoinaan tehty avioehto. Lasten perimysoikeutta se ei estä. Voit olla huoleti, omaisuutesi on turvassa, eikä edellinen puolisosi tule perimään sinun omaisuudestasi senttiäkään. Jos teilä on jakamatonta omaisuutta, toisen kuoleman jälkeen on jako tehtävä, ja silloin jälkeenjäänyt puoliso saa lakiosansa. Tätäkö lakiosaa tarkoitit ? Siinä ei sitten kuluneet vuodet muuta mitään.
Tämä on minun käsitykseni asiasta. Olen jonkun verran perehtynyt perintökaareen, ja ymmärrykseni mukaan näin se menee.

Kysyjän kommentti

Kiitos !
Tämä selvensi asian.
Asia ei koskenut tai koske minua, mutta ystävättäreni kanssa pohdittiin asiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.07.2009 - 21:47

Eiköhän se mene niin, ettei eron jälkeen ex-aviopuolisoilla ole enää mitään osaa eikä arpaa kuolleen ex-puolison omaisuuteen ellei siitä ole nimenomaan aikoinaan avioehtoon tai testamenttiin laitettu mainintaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 22:05

Noilla tiedoilla se ei selkiä.
Ei saisi mainostaa, mutta heitä sama kyssäri vähän enemmillä tiedoilla tuonne keskustelu.suomi24.fi/debate/5390 ja pyydä nimimerkki Nix Naxia vastaamaan. On aika pätevä ja avulias.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 01:07

Kyllä yleensä avieron yhteydessä tehdään myös tilit selviksi ja perimysoikeudet päättyvät siihen. Avioehdon jälkisäädöspykälät koskevat tavallisesti aviopuolisioa, ei entisiä. Mahdolliset erilliset testamentit sitten ovat ihan oma lukunsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 03:57

Noista linkeistä toivottavasti löydät tietoa:

www.laki24.fi/pepe-lakiosa.html
www.lakiopas.com/lakitietoa/
www.op.fi/op?cid=150586091&srcpl=3

Mutta eiköhän se niin ole että jos on eronnut, niin silloin avioehdot sun muut aviossaoloajan asiat raukeevat.
www.naimisiin.info/haaopas/u...perhe.html
www.naimisiin.info/haaopas/a...oehto.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 04:19

Kunnalta kannattaa etsiä lakiapua,oli ilmaiata Suosittelen menoa Maistraattiin liiteineen mikäli sinullla ei ole lakimiastä vakkapa pankissa.sieltäkin löytyy hyvä ensiapu mten jatketaan.

Lähteet:
Valitettavasti näissä hommissa kiire on vaan oma riesa.kokemuksella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 09:18

Kun avioerossa ositukset on tehty, siihen päättyy oikeudet. testamentin kautta voi kyllä omaisuutta antaa kenelle vaan.