Poimitko itse lakkoja,jossain päin niitä sanotaan suomuuraimiksi?

Poimisin niitä kyllä,mutta en ole löytänyt sellaista suota missä niitä olisi paljon.

Avainsanat: suomuurain lakka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.07.2009 - 21:04

Joskus nuorena olen poiminut,mutta en nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.07.2009 - 20:59

Endottomasti.on vaan niin vaikea löytää eteläsuomesta. Ja paikkojahan ei kerrota niinkuin ei kalamiehetkään. Lapissa on lomaa heidän hilla-aikana

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 21:06

Mikäli niitä kasvaa poimimme lähisuolta jos ennätämme sinne ennen naapureita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 21:14

Lakka, hilla, suomuurain. Kyllä olen poiminut, mutta nyt sama ongelma minkä Timppa edellä jo sanoi, että ei ole nykyisin Etelä-Suomessa enää paljon hillasoita jäljellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 21:14

Meilläpäin ne ovat valokkia.
Kyllä niitä poimin, jos vain sattuu suolta / nevalta löytymään, mutta lappiin en sentakia lähde.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 21:22

En poimi kun täällä päin ei ole soita, mistä poimia. Hyvät lakkasuot pilattu ojittamalla ne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 22:05

En ole poiminut, kun suot ovat kaukana. Mutta marja on mitä parhain. Lähtisin kyllä jos saisin kaverin matkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 22:08

Luhurikoita? Liian kova työ, eikä kroppa oikein sovellu tuollaiseen muutenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.07.2009 - 22:26

Poimisin, jos löytäisin sellaisen suon. Tiedän että tässä 20 km:n säteellä on yksi sellainen, mutta en osaa sinne mennä, kun on niin kauan aikaa viime käynnistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 23:06

Suomuurain se oli.
Ihmettelin aina pienenä nimeä ja hieman isompanakin...
Viimeksi saappaiden kanssa niitä pyydystin vuonna -94 kellon yläpuolella.
Eihän ne ole edes mitään hyviä ja maukkaita...?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 00:19

lakkojahan ne meilläkin olisivat jos niitä olisi, lapsuuden ajan pikku suot, joilta niitä poimittiin, on kuivatettu ja muussa käytössä joaikoja sitten, eli osto marjassa ollaan lakkojen suhteen ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 03.07.2009 - 01:32

No ensi viikolla keskisuomeen olen menossa ja silloin tulee yleensä sukulaisen kanssa lakkoja keräiltyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 09:26

Lapsuuden seuduillani niiden nimi oli hilla.
Eipä Helsingissä hilloja/lakkoja ole lähiseutuvilla ja on kysymysmerkki tuleeko niitä tänä vuonna. Mikäli kukinta oli normaaliaikaan kesäkuussa, oli hallaa.
Ostan kyllä ko. marjoja vuosittain jos niitä saa kohtuullisella hinnalla, viime kesänä ei saanut, oli se kylmä kesä.
Soita on kuivatettu joten vaikea on pohjoisempaakin lakkoja löytää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 10:09

Olen ollut Lapissa hillasoilla poimimassa lakkoja. Rankkaa, ei sovi meikäläiselle. Muutenkin lakka on aivan yliarvostettu marja. Hyväähän se on esimerkiksi jäätelön kanssa, mutta hinta on todella huikea. Ovathan viinirypäleetkin ihan hyviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 10:41

en ole lakkojen ystävä, mutta mieheni kotikonnuilla niitä noukitaan, jos sielläpäin ollaan oltu siihen aikaan kun ne ovat kypsiä ja hänelle talveksi pakasseen laittanut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.07.2009 - 12:17

Lapsuuskotini ympäristössä oli isot lakkasuot. Silloin keräsin. Yleensäkin minä meillä poimin marjat. Suorastaan rakastin syksyisiä puolukkareissujani. Vieläkin se mieluisin marjani joita poimin. Sen helppouden ja maaston takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.07.2009 - 15:42

Poimin hillaa "lähi"jängiltä, hyvinä vuosina myyntiin asti. On muuten hyvä kirahvileikki: kaula venyy, kun kantaa toistakymmentä kiloa painavat, hillaa täynnä olevat eräsäkit vanhassa selkärepussa milloin viisi, milloin kahdeksan tai kymmenen kilometriä kotiin jalkapatikassa!