Mikä aiheuttaa pronssisten Kalevala-korujen tummumisen? Miten niitä voisi kotikonstein saada jälleen kirkkaiksi?

Avainsanat: kalevakorujen hoito

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 15:52

Täälläpä siitä tietoa ja puhdistus ja hoito-ohjeita:
www.kalevalakoru.fi/korut/hoito

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 18:52

Likaantuminen & hapettuminen

Ne pronssikoruthan on suojalakattuja ja jos ne muuttavat väriään se tarkoittaa että lakkaus on syystä tai toisesta kulunut pois.

Likka väitti että ihan reilu vesipesu (miedot pesuaineet ja pehmeä harja) riittävät puhdistukseen, suojalakkauksen uusiminen on enemmän asiaa harrastaneen hommia ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 19:51

Ei varsinaisesti vastaus mut yks korun ominaisuuksista on tummuminen, patinaa, vanhetessaan saa arvokkuutta, myös korut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 01:30

Likaisuus ja hapettuminen. Etikka putsaa ruosteet ja hapettumat pois hyvin.
Forrokloridi saattaisi syövyttää kuparipinnattkin mutta muutoin hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 05:02

pronssikoruille hoito-ohjeita KalevalaKorulta:

Pronssi on kuparin, tinan ja sinkin seos ja hapettuu ja tummuu helpommin kuin jalometalli. Pronssikorut lakataan galvaanisella lakalla. Ihoa vasten olevat kohdat saattavat kuitenkin kuluttaa lakkapinnan, jolloin koru tummuu.
Kuluneet kohdat voi kiillottaa liinalla, mutta pallokorut ja pahasti likaantuneet korut voi lähettää kunnostettaviksi pientä korvausta vastaan. Vanhat "isoäidin" korut on helppo kiillottaa puhdistusaineilla ja pestä käsittelyn jälkeen. Vihreä patina kuuluu vanhoihin koruihin.

Älä suihkuta hiuslakkaa tai hajuvettä koruihin. Älä myöskään käytä niitä saunassa äläkä klooratussa tai suolaisessa vedessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.07.2009 - 09:48

Itsekin olen sitä mieltä että esim. avaimenperänäni oleva Hannun vaakuna on paljon hienompi nyt patinoituneena. Samoin Euran sydän ja Utajärven sydän avaimenperät ovat jotenkin enemmän "aidon oloisia" kuin eivät kiillä ja hohda. Tosin varsinkin tuo Hannun vaakuna on helppo saada kirkkaaksi kun hankaa sen kankaalla, mutta se onkin sellainen kolikon mallinen jota kovin moni muu Kalevala koru ei ole. Nilkassa oli myös Kalevan karhu vuosia, mutta ketju meni aina poikki (joskus kuukaudessa) ja monta hävisi joten luovuin siitä.
Avaimenperä on mukana joka päivä.

PS.
Mielestäni muumipeikot eivät kuulu Kalevalakoruihin
(vaikka sympaattisia tyyppejä ovatkin).