Onko kellään napsulaisella omakohtaista kokemusta sydämmen varjoainekuvauksesta ja pallonlaajennuksesta?

Avainsanat: kuvaus sydän

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 11:35

Ei ole tehty, mutta menen EKG:n ja sydänfilmiin viikon päästä. Holter tutkimus tehtiin jo keväällä.

Sepelvaltimoiden varjoainekuvaus eli angiografia on röntgentutkimus, jolla saadaan selville sepelvaltimoiden ahtaumakohdat sekä tietoa kammioiden ja läppien toiminnasta. sepelvaltimoihin johdetaan varjoainetta nivus- tai rannevaltimon kautta viedyllä katetrilla. toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa eikä se ole kivulias. Toimenpiteen jälkeen valtimon pistoskohta suljetaan sulkijalla, jonka jälkeen on oltava levossa. Varjoainekuvauksen yhteydessä voidaan tehdä samalla tarvittaessa sepelvaltimoiden pallolaajennus.

www.sydanliitto.fi/kaikki_sy...enetelmat/

Lisätty: 01.07.2009 - 11:38

ps: Jos käyt ed.tutkimuksessa kuulisin mielenkiinnosta millainen se oli. Voi olla itselläni edessä?

Kysyjän kommentti

Sinut valitsin parhaaki vastaajaksi,oli kiva saada myötätuntoa,kiittäen kissaät.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.07.2009 - 09:04

ihan sen verran vain, että sedälleni sellainen tehtiin ja se onnistui hyvin....rohkeutta vain ja onnea , jos itse olet menossa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 10:13

Hyvälle ystävälleni ( mieshenkilö ) tehtiin varjoainekuvaus, mutta niin tukossa suonet, että piti tehdä 4-ohitusta, ja ei ollut vielä 50v, kaikki meni hyvin.
Jos et ole jodille allerginen, niin ei mitään hätää.
En tiedä mitä varjoainetta minulle käytetään, olen varjoainekuvaukseen jonossa, olen nääs jodiallergikko.

tuolla tietoa:
www.terveyskirjasto.fi/terve...i=snk04151
www.sydantutkimussaatio.fi/s...dote_id=91

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 22:32

Ei syytä huoleen mikäli itse olet menossa. Ammattilaiset hoitavat kuvauksen ammattitaidolla.
Sisään mennään normaalisti paikallispuudutuksessa nivustaipeesta. Mikäli kuvauksen aikana huomataan tarvetta pallolaajennukseen, tehdään se useimmiten samalla kertaa. Koko toimenpide on kivuton ja tarpeen vaatiessa mukana oleva hoitaja antaa lääkityksen.
Mikäli kaikki menee normaalisti, on myös potilaalla halutessaan mahdollisuus seurata kuvaruudulta toimenpiteen etenemistä.