Miksi vuorovesi-ilmiö ei näy järvissä?

Tiedän vain, että vuorovedet johtuu siitä, että kuu vetää meriä puoleensa. Eikö se sitten vedä järviä puoleensa, miksi?

Avainsanat: vuorovesi-ilmiö kuu meri järvi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.06.2009 - 21:41

Kyllä se sama liike tuntuu vesissä kuin vesissä. Järvissä on kuitenkin vettä määrällisesti niin vähän, että korkeuserot eivät ole havaittavissa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.06.2009 - 21:38

Liian vähän vettä.

Lisätty: 30.06.2009 - 21:46

3. Onko järvissä havaittavissa vuorovesi-ilmiötä? Selitä, miksi.

Vast: Ei. Järvet ovat pieniä altaita, eivätkä ne ole yhteydessä maapallonlaajuiseen suureen vesimassaan, joka reagoi vetovoimaan suurelta pinta-alaltaan.

Lähteet:
Särkänniemen nettisivut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 21:48

tuolla nuot jo kertoivatkin sen minkä itsekkin oisin laittanut, tai noin sitä juttua ajattelin, jotta järvet kovin pieniä vaihtelulle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 21:50

Kyllä Papiti tietää ja jos ei tiedä niin ottaa selvää =)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.06.2009 - 21:51

Enkä ole nähnyt sitä vuorovesi-ilmiötä Helsingissäkään, jossa asuin meren äärellä n. 40 vuotta. Taitaa olla merikin liian pieni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 22:04

Vuorovedeksi kutsutaan KUUN ja AURINGON vetovoiman aiheuttamaa merenpinnan laskua ja nousua.Vuoksi(vedenpinnan korkein vaihe) ja luode(matalin vaihe)esiintyy kaikilla maailman merillä,mutta sen suuruus vaihtelee(meren pohjahan ei ole tasainen).
Meriveden suolapitoisuus on valtamerissä noin 3,5%,mutta esim.Itämeren murtovedessä vain 1-2%.Mun teorian mukaan Itämeri on pieni sisäallas,on kyllä yhteydessä Atlantin valtamereen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 22:42

Järvet ovat pieniä altaita, eivätkä ne ole yhteydessä maapallonlaajuiseen suureen vesimassaan, joka reagoi vetovoimaan suurelta pinta-alaltaan.
www.sarkanniemi.fi/akatemiat...rovesi.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 23:22

ei näy myrskyjäkään vesilasissa, eli kyllä sillä koolla on sittenkin väliä ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 01:21

Järvet ovat pieniä altaita, kuten myös vesilasit, eivätkä ne ole yhteydessä maapallonlaajuiseen suureen vesimassaan, joka reagoi vetovoimaan suurelta pinta-alaltaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 08:39

Mistä järveen saisit lisävettä? Ei näy kun ei ole vertailupohjaa sillä ympäröivä maakin nousee väittää jenttien satelliitti mittaukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.07.2009 - 08:41

Liian vähän vettä. Puuttuu myös merten yhteisvaikutus. Järvihän on vaan eräänlainen lätäkkö ja vaikka vettä tulisi niin että järvi tulvisi, ei vuorovettä saisi aikaan sittenkään.

Lisätty: 01.07.2009 - 12:19

Onttopohjan vastaus oli erinomainen.