Onko tietoa mitkä arvot normaalit kilpirauhasen liikatoiminnasta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.06.2009 - 10:16

lääkäriltäsi saat luotettavan vastauksen

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.06.2009 - 10:17

s-tsh viitearvo on 0,4 – 4,0 mU/l (milliyksikköä litrassa) ja T4V norm 9-21 pm/l

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 10:17

Tyreotropiini S-TSH
Viitearvo Aikuiset 0.3-4.0 mU/l
Seerumin tyreotropiini on aivoista erittyvä hormoni joka säätelee kilpirauhasen toimintaa. Sen pitoisuus kertoo kilpirauhasen toiminnasta. Jos kilpirauhanen on liikatoimintainen, TSH-arvo pienenee. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa TSH-arvo suurenee. On olemassa myös harvinaisia sairauksia jossa itse tyreotropiinin erittyminen on häiriintynyttä.
www.poliklinikka.fi/?page=80...id=4208435

Tyroksiini S-T4
Viitearvo 71-141 nmol/l
Seerumin tyroksiini on kilpirauhasen erittämä hormoni jonka tehtävät elimistössä ovat moninaiset. Voitaisiin sanoa että kilpirauhanen ja sen erittämät hormonit säätelevät koko elimistön metabolianopeutta. Jos tyroksiinia erittyy liikaa kuten kilpirauhasen liikatoiminnassa, elimistön prosessit kiihtyvät. Liian alhainen tyroksiinipitoisuus taasen johtaa elimistön prosessien hidastumiseen.
www.poliklinikka.fi/?page=78...id=6381516

Tyroksiini, vapaa S-T4-V
Viitearvo 10.2-21.0 nmol/l
Seerumin tyroksiini on kilpirauhasen erittämä hormoni jonka tehtävät elimistössä ovat moninaiset. Voitaisiin sanoa että kilpirauhanen ja sen erittämät hormonit säätelevät koko elimistön metabolianopeutta. Jos tyroksiinia erittyy liikaa kuten kilpirauhasen liikatoiminnassa, elimistön prosessit kiihtyvät. Liian alhainen tyroksiinipitoisuus taasen johtaa elimistön prosessien hidastumiseen.
Vapaan tyroksiinin pitoisuus (T4-V) kuvastaa kilpirauhasen toimintaa paremmin kuin kokonaistyroksiinin pitoisuus (T4).
www.poliklinikka.fi/?page=78...id=3590920

TSH eli tyreotropiini on yleisin kilpirauhasen toimintaa selvittävä laboratoriotutkimus. TSH:n yleisin käyttöaihe on kilpirauhasen vajaatoiminnan epäily. Sen nykyistä viitevälin ylärajaa (n. 4.0 - 4.5 mU/L) on esitetty madallettavaksi 2.5 mU/L tasoon viimeaikaisissa kansainvälisissä suosituksissa. Tutkimuksessa, johon osallistui 82 % (n=1252) Liedon kunnan yli 65-vuotiaista, määritettiin TSH:n viiteväliksi 0.47 - 5.6 mU/L. TSH-tasoilla ei ollut merkitsevää yhteyttä koettuun terveyteen, dementiaan, depressioon tai suurimpaan osaan neuropsykiatrisista oireista tutkitussa väestössä.
domino.utu.fi/tiedotus/tiedo...enDocument