Kun veteen heitetään litteitä kiviä viistosti, ne pomppivat vedenpinnasta. Tätä kutsutaan "leipien heittämiseksi". Mutta mitä

leipiä nämä ovat ??

Lisätty: 29.06.2009 - 20:10

kissanaiselle: etkö ole koskaan heittänyt veteen litteitä kiviä viistosti. Kivi pomppiessaan jättää vedenpinnalle rinkulan, leivän. Sitten lasketaan montako leipää kukakin saa heitollaan.

Lisätty: 29.06.2009 - 21:59

Mie halluisin tietee, että mitä merkitystä näillä leivillä on ?
Mielestäni on, mutta kun en MUISTA :(

Avainsanat: kivi leipä vesi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.06.2009 - 00:51

Heittämällä leipää rannalla, laskettiin tulevaa lapsionnea tai rikkaita vuosia taloon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 29.06.2009 - 19:54

Siis mitkä leivät? Minä kun en nyt pääse jyvälle kysymyksestäsi.

Lisätty: 29.06.2009 - 20:28

Olen minä kiviä heitellyt ja saanut paljon leipiä. Mutta luulin, että sinulla olis siihen joku lisäys, joka oli unohtunut, enkä ymmärtänyt että tarkoitit näitä leipiä joita kivien heittelystä syntyy. Onkos niillä joku erikoinen nimikin. En ole kuullut muuta kuin leiviksi kutsuttavan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 20:04

Voileipiä,
ainakin sillä nimellä lapsena niitä kutsuttiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 20:48

Minkä vuoksi niitä kiviä heitellään sinne veteen , onko se vain kilpailua ryhmässä joka eniten heittää vai onko muunlainenkin merkitys kuten käen kukunnalla, jos niitä jossakin on , vuosia aikaa yksi heimo tuli käet taskussa , ympäri tätä maata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 20:54

Leipiä on tullut heiteltyä vedenpintaa pitkin,mutta oliko ne nimenomaan leipiä ne renkaat,
kylla kait;mutta on tuttua juttua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 22:49

Heittämällä kiviä vaakasuoraan pitkin veden pintaa kivi ponnahtaa vedestä ylös ja jatkaa matkaansa. Jokaisesta ponnahduksesta jää merkki veden pintaan, ikäänkuin reikäleipä. Näitä kutsutaan leiviksi. Se on paras heittäjä, joka saa useampia leipiä. Minä olen aina ollut huono heittäjä. En saanut kuin kolme.neljä leipää. Kadehdin aina niitä poikia, jotka saivat vaikka kuinka monta leipää heitollaan. Vielä nytkin joskus intoonnun leikkimään leivänheittoa rannassa. Pienet liuskekivenpalaset ovat siihen parhaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 01:28

lihavat vuodet niistä saattoi laskea ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 07:34

no hitsin vitsi, mie kun en osant laisinkaa heittää, niin lapsia syntyi 2 ja kovasti on tasapaksuu tää elo tääl suomenkamaral, mut itse kyl pulleaa sorttia, jot eipäs tullut minun kiven heitoist ennustus kohalleen.. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.06.2009 - 10:30

Jaa-a vaikea sanoa miksi leiviksi kutsutaan?
Ehkä kun leivän heität veteen niin tekee samanlailla kuin ohut kivi.