Kumpi nesteistä on painavampaa, vesi vaiko autojen jarruneste?

Varastoitaessa jarrunestehän imee itseensä kosteutta. Laskeutuuko kertynyt vesi pohjalle?

Avainsanat: paino jarruneste vesi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.06.2009 - 01:31

Jarruneste.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.06.2009 - 11:47

Jarrunesteet yleensä ovat hieman vettä tiheämpiä ja vesiliukoisia, eli veden kanssa tekemisiin joutessaa laimenevat

(Etyleeniglykoli on kahdenarvoinen alkoholi eli dioli koska se sisältää kaksi hydroksyyliryhmää (-OH). Se on puhtaassa muodossaan väritön, hajuton, hieman siirappimainen makea neste)

Tiheys 1,1132 g/cm3
Liukoisuus veteen liukenee

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 11:57

jarruneste

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 12:18

Jarruneste (glykolipohjainen) on hieman vettä painavampaa. Vesi liukenee siihen hyvin eikä jää pinnalle erilliseksi kerrokseksi. Toinen tutumpi alkoholi eli etanoli on taas vettä huomattavasti kevyempää ja silti taitaa kossupullossakin olla tasaisesti joka kohdassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 12:47

Jarruneste on hydroskooppinen aine. Vaihdettava autossakin n. 2 vuoden välein.
Veteen laimentunut jarruneste alkaa kiehua pitkissä jarrutuksissa. Veden kiehumispiste on paljon alhaisempi kuin hyvälaatusen jarrunesteen (Jarrut häipyvät)
Kovalla pakkasella vanha neste saattaa olla jäässä, joten jarrut eivät toimi ainakaan ensimmäisissä jarrutuksissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 15:12

Veikkaan jarrunestettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 29.06.2009 - 15:31

Jarruneste

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 20:38

Minun mielestä jarruneste olis painavampaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.06.2009 - 01:01

Olen joskus aikoinaan testannut. Jarruneste on painavampaa, jolloin vesi nousee pinnalle.

Lähteet:
Oma testi.