Mikä saa aikaan sen että jäätynyt vesi pysyy pinnalla?

Avainsanat: pintaliitäjät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.06.2009 - 09:20

vesi jaatyessaan kevenee

Kysyjän kommentti

ominaispaino n. 0,9 kg/dm3.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.06.2009 - 08:28

Talvella vesi kerrostuu, nolla-asteinen vesi on kevyintä, jolloin vesi jäätyy aina ensin pinnasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 11:37

Johtunee siiitä,että vesi jäätyessään kevenee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 14:21

vesi kevenee jäätyessään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 21:01

Tavallisen heksagonaalisen jään tiheys on jään tilaa vievän kuusikulmaisen kiderakenteen vuoksi veden tiheyttä pienempi, joten se kelluu tiheämmän veden pinnalla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2009 - 00:22

Jäätyessään vesi laajenee ja sen tiheys muuttuu, siihen tulee ikäänkuin pieniä kuplia sisälle, joten se kelluu. Kaikkein kevein veden olomuoto on vesihöyry, joka nousee ilmaan ja katoaa. Sataakseen sitten jossain Tsekkien ja Itävällan kohdalla alas. Toivottavasti ei kovin paljon Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2009 - 00:41

Tavallisen heksagonaalisen jään tiheys on jään tilaa vievän kuusikulmaisen kiderakenteen vuoksi veden tiheyttä pienempi, joten se kelluu tiheämmän veden pinnalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.07.2009 - 17:29

+4C -asteinen vesi on kaikista painavinta. Tämän vuoksi se vajoaa pohjaan.