Mikä on järvien ja merien veden lämpötila pohjassa?

Ei oteta huomioon mahdollisia veden alaisia tulivuoren purkauksia tms.

Avainsanat: pohjalämpötila vesistöissä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.06.2009 - 10:02

Veden poikkeuksellinen lämpölaajeneminen mahdollistaa elämälle välttämättömät vesistöjen syksyiset ja keväiset täyskierrot. Vesi on tiheimmillään 4 celsiusasteessa, eli sitä sieltä pohjasta löytyy

Kysyjän kommentti

okei.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.06.2009 - 07:23

Raskainta vesi on +4-asteisena, joten pohjimmaisena oleva vesi
on +4-asteista.
opetus.ruokatieto.fi/Suomeks...mparistona

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.06.2009 - 11:13

Täytyy uskoa aiempia vastauksia, vaikka olenkin jostain lukenut että se olisi +2

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 11:38

Veden lämpötila on pohjassa +2 astetta.

Lähteet:
Valitut palat-lehti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2009 - 00:21

Merenpohja, Sofia Williams, 7.8.2008, 7:29.

Maailman kuumin vesi löytyi.

Atlantin valtameren pohjasta on löytynyt kuuminta koskaan havaittua vettä. Bremeniläisen Jacobsin yliopiston geokemistin Andrea Koschinskyn tutkimusryhmä löysi päiväntasaajan tuntumasta merenpohjasta lähteitä, joissa pulppuasi keskimäärin 407-celsiusasteista nestettä.

”Se on vettä, muttei perinteisessä muodossaan”, Koschinsky kuvailee New Scientist -lehdessä.

Veden lämpötila kohosi hetkittäin jopa 464 asteeseen. Se lepää yli kolmen kilometrin syvyydessä, ja sen alla on todennäköisesti jättikokoinen magmakupla. Vesi on ylikriittisessä muodossa ja kuuminta maapallolta koskaan löytynyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.06.2009 - 00:31

Suomen vesissä talvella +4-asteinen vesi on pohjalla. Kesän aikana vesi tietysti lämpenee, ja neljäasteista vettä ei ole missään. Mutta talvella vedet taas asettuvat kerroksittain siten, että pinnalla on 0-asteinen vesi ja se +4-asteinen vesi painuu pohjaan. Siksi vedet eivät jäädy kauttaaltaan, vaan pysyvät sulina pohjasta talvellakin. Kyllä luonto on ihmeellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.07.2009 - 23:13

en tiedä... xD