Vieläkö jostain päin Suomea luonnosta löytyy mesikoita?

Aikoinaan niitä oli syödä asti vanhoilla metsälaitumilla. Keräsimme mesimarjoja marjasopaksi silloin tällöin.

Avainsanat: mesimarja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.06.2009 - 01:11

Siitä on tosiaan aikaa. Mielestäni Suomen paras metsämarja. Taisi olla viimeksi joskus 70-luvulla, kun olen niitä löytänyt. Kasvukauden aikana mesimarja vaatii kosteutta ja hieta- tai moreenimaata. Lehtihome ja kasvupaikojen muutokset ovat tuhonneet luonnonkannat metsistä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.06.2009 - 01:40

Suomessa mesimarjaa kasvaa koko maassa, parhaiten se kuitenkin tuottaa satoa Kuopion ja Kemin välisellä vyöhykkeellä, metsänhoidon tehostumisen myötä sato on pienentynyt entisestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 26.06.2009 - 01:42

Eipä ole näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 07:05

Olen nähnyt luhurikan (=mesimarja) kukkivan ojanpientareilla lenkkeillessäni koiran kanssa,
ihan tällä viikolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 08:10

Kun tietäisi mitä ne ovat, voisi ottaa kantaa, mahdollisesti.
Jaa.. mesimrjasta puhuu joku, ne ovat kyllä vähentyneet kun luonnonmukainen viljely maaseudulla on lähes minimaalista. Muistan lapsuudestani nuo ihanat marjat, niitä oli ihan omilla maillamme yllin kyllin. Niitä kasvoi ojanpientareilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.06.2009 - 11:23

Eipä ole näkynyt meidän maisemissa ainakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 11:41

Kustavin saaristosta löytyy tätä herkkua.