Uskallatko syödä kananmunia ? Onko kolesteroliongelma esteenä, vai kenties salmonellan tai lintuinfluenssan pelko ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.06.2009 - 13:02

Uskallan syödä kananmunia joskus useamman 2-3kpl viikossa ja sit voip mennä muutama viikko taas ettei tule syötyä näitä, lintuinfluenssaa en pelkää, sehän tulee vain näit sairastuneita eläimiä tai heidän jätöksiään koskemalla, kolesterolin kohoamistakaan en pelkää, alla lainaus ja linkissä lisää tietoa muneist:)

"Viimeisimpien tutkimustulosten mukaan ravinnon kolesteroli kohottaa veren kolesterolin määrää vähemmän kuin kovien rasvojen nauttiminen. Siksi kananmunan keltuaisen (valkuaisessahan ei kolesterolia ole lainkaan) kolesterolin vaikutus veren kolesteroliin on vähäisempi kuin rasvaisten maito- ja lihavalmisteiden, joissa on tyydyttynyttä, kovaa rasvaa."

Kananmunahan sisältää myös paljon vitamiineja...

Lähteet:
www.munakunta.fi/koti_light....pageId=21#

Kysyjän kommentti

Näin minäkin olen ajatellut. Meillä syödään nyt munia enemmän kuin aikaisemmin. Lapsuuden herkkuni oli sokerin kanssa vatkattu raaka kananmuna, ja vieläkin kakkutaikinaa tehdessäni nautiskelen tuosta herkustani.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.06.2009 - 12:47

Jos kolesterolit korkella, ei kananmunia varmaan kannata kovin runsaasti syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 13:03

Jos kolesteroli on koholla, ei kannata kananmunasta syödä keltuaista. Valkuaisia saa syödä niin, että napa ruskaa. Kun kananmunan valmistaa läpikypsäksi, ei ole vaaraa salmonellasta. Sama pätee lihaan. Salmonellan saaminen suomalaisista kananmunista tai -lihasta on erittäin epätodennäköistä. Syön ihan normaalisti, oli maailmalla kiertämässä mitä hyvänsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 13:15

Kolesterolin korkeitten arvojen takia (lääkityksestä huolimatta) en ole vuosiin syönyt kananmunista muutakuin valkuaisen, koska siinä valkuaisessa on kuitenkin tärkeitä aineita. Ruoan valmistuksessa tulee joskus ns. piilokananmunaa.
En juo maitoa ja käytän pehmeitä rasvoja, geeneissä varmaan se kolesterolivika.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 13:23

Viimeisimmät tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet ettei kananmuna kohota kolesterolia siten kun aiemmin on uskottu eli hysteriaan ei ole aihetta.
Kananmunaa käytän ruoanvalmistuksessa kyllä, esim. lihapyöryköihin ja vastaaviin.
Salmonellavaaraa ei ole kun kananmuna on täysin kypsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 14:00

En pelkää kananmunia syön niitä hyvinvähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 14:09

Meillä saisi olla oma munafarmi, sen perusteella paljonko kananmunia meillä menee. Kyllä uskallan syödä. Jos kaikkia myrkkyjä rupeisi pelkäämään, voisi hoikistua paljon ku ei mitää vois enää syörä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 14:19

Ei ole kyse uskalluksesta vaan tiedän että mitään vaaraa ei ole enempää kuin 50v sitten. Aikoinaan oli mainoskin , mene munalla töihin ja tuskin tarkoitti sitä miesten munamankelia=polkupyörä.

Lähteet:
Munasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 25.06.2009 - 14:36

Kyllä minä uskallan, on niin herkkua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.06.2009 - 16:17

Syön kananmunia, enkä pelkää mitään. Sanoisin, että minulla on maalaisjärki ja sen mukaan on kaikkien "myrkkyjen" syönnin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 19:06

Kyllä syön kananmunia, en joka viikko. Yleensä keitettynä, hyvää.
En pelkää saavani niistä salmonellaa, koska kypsentäessä se vaara häviää.
En pelkää lintuinfluenssaakaan ja kolestrooli arvot on vasta katsottu ja ne oli ok.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 19:54

Syön munia entiseen tapaan eli yhden tai kaksi viikossa keitettynä tai paistettuna.
Lisäksi käytän munia leipomuksiin ja laatikoiden suurustusliemeen sekä perunamuusiin ja lihapullataikinaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.06.2009 - 21:26

Vasta äsken keitin kesäistä salaattia varten kananmunia, eli taidan siis uskaltaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 21:46

syön ja uskallan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.06.2009 - 22:17

Uskallan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 00:25

Kyllä uskallan. Munakasta, paistettuna perunoiden kanssa ja tietysti keitettynä. Muniin on aina liitetty elämän syntymisen ja hedelmällisyyden symboliikkaa. Kristillisen tulkinnan mukaan muna nähtiin suljettuna hautana, josta Kristus, elämä, murtautui ulos pääsiäisenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.06.2009 - 14:47

Uskallan syödä. Ja kaiken puolin pakolliset leivonnassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.06.2009 - 10:58

surutta popsin päivittäin , eikä ole mitään pelkoja mitään kohtaan niiden kans, joten oikein säilytettynä ja valmistettuna ei ole huolta eikä murhetta..