Töttömyys noussut 65% vuoden alusta?

Avainsanat: aika hurja vauhti. tuodaan ulkomaalaisia työvoimapulaan kuten on ollut pitkään puhe?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.06.2009 - 20:00

Työttömyysaste noussut edelleen

Työttömyysaste on noussut edelleen, Tilastokeskus kertoo. Työttömyysaste oli toukokuussa 10,9 prosenttia, mikä oli 2,1 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin.

Työttömiä oli 304 000, mikä oli 57 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

_____________________________________________________________________
Murrostorstai - työttömät liikkeellä 1993

Työttömien Murrostorstai-suurmielenosoitus marraskuussa 1993 keräsi toistakymmentä tuhatta äkäistä osanottajaa eduskunnan edustalle.

Vuonna 1993 työttömien määrä oli noussut jo yli 400 tuhanteen. Suurmielenosoituksen tunnelmat olivatkin kiihkeitä, joidenkin kommenttien mukaan jopa uhkaavia.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Eroa lamavuoden 1993 työttömyyteen verrattuna on siis vielä noin 100 tuhatta.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

TEM:n uutiskirje 30.4.2009

TEM:n ennuste: Työttömyys kasvaa tuntuvasti seuraavan kahden vuoden aikana
Kahden seuraavan vuoden aikana menetetään lähes kaikki se työllisyyden kasvu, joka luotiin edellisen nousukauden aikana vuosina 2005–2008. Työllisyyden kasvu alkaa vasta vuoden 2011 puolella. Näin arvioidaan 28.4.2009 julkaistussa työ- ja elinkeinoministeriö lyhyen aikavälin talous- ja työmarkkinaennusteessa.

Kahden seuraavan vuoden aikana menetetään lähes kaikki se työllisyyden kasvu, joka luotiin edellisen nousukauden aikana vuosina 2005–2008.

Timpan mainitsemaan huoleen on siis aihetta työttömyyden lukujen ja ennusteiden valossa.

Kysyjän kommentti

Heitin tuon %-luvun suoran uutisista, mutta ei hyvältä näytä!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.06.2009 - 18:20

jos nyt vielä tuodaan noita ulkomaalaisia tänne töihin niin ihmettelen, mutta monikos työtön menee marjoja poimiin ja saa niistä sit puolet siitä mitä saavat nyt kassasta ja hyväs lykys menettävät jopa sen kassan tulotkin...vastaan ei yksikään, mutta nuo ulkomaalta tuodut jotka tänne on huiputettu, niin tulevat siinä luulos, jotta rikastuvat ja lähtevät miljonäärein takas kotimaahan, niin siinäkään touhus ei rikastu muu kuin se huijari, joka ne ulkomaalais ressukat on tän tuonut ja niillä työn teettänyt...jot mietittyttää kyl ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.06.2009 - 19:05

Niimpä. Myydään vain kaikki isot yritykset ulkomaalaisille jotka lupaavat että kaikki säilyy ennallaan. Niin kävi Eirikuvallakin. Vähän aikaa oltiin niin mielinkielin ja sitten kylmän raakasti ilmoitettiin että ulos lähtee kuka seuraavaan listaan joutuu. Ja taas odetettiin toista listaa, kolmattakin, kunnes talosta oli saatu melkein kaikki pihalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 19:32

www.taloussanomat.fi/tyomark...7/12?pos=0
300 000 työtöntä on vasta alkusoittoa. 90-luvun laman aikaan työttömiä oli n.600 000.
Aivan noihin lukuihin en usko päästävän tällä kertaa, mutta lähelle ehkä.
Kekkonen määräsi hätätilahallituksen, kun työttömiä oli 60 000. Nyt ei kai ole mitään hätää, vaikka työttömiä viisinkertainen määrä?
Nyt Brysseliin valittu porukka ei ainakaan rajoita työvoiman tuontia, vaan päinvastoin lisää.
Toki se lisää meidän työllisyyttämme, sillä täytyyhän heille järjestää täällä asiat kuntoon, että tänne voi tulla ja on turvallista ja mukavaa asua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 19:56

Hurja on tahti kyllä. En ymmärrä miksi pitää ulkomailta tuoda tekijöitä, ammatti ihmisiä varmaan löytyy omastakin väestöstä.
Enkä ymmärrä sitäkään miten on raha-asiat suomessa hoidettu. Otetaan velkaa velan päälle ja ollaan kriisissä !!? Niin fiksuja ihmisiä on valittu asioitamme hoitamaan !!
Mitä siitä tulisi jos meistä jokainen hoitaisi raha asiansa samalla lailla kuin suomen valtio??

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 24.06.2009 - 00:09

Nopiaa on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 09:43

Työttömyyttä on siis teollisuuden aloilla. Sieltä on vaikeaa saada henkilökuntaa sairaaloihin ja muihin hoitolaitoksiin tekemään ammatillisesti haasteellista työtä. Kannatan ulkomaalaisen hoitohenkilökunnan palkkaamista Suomeen. Muilla aloillahan heitä ei liiemmälti olekaan.
Suomi nousee lamasta muun maailman nousun myötä. Tuotteemme eivät ole menneet kaupaksi muissa maissa, joten ei työntekijöitä voi silloin pitää töissäkään. EI työnantajallakaan ole mitään vararahastoa pitkien lamakausien varalle.
Suomen kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla on heikentynyt . Uskon, että kysymys on kuitenkin tilapäisestä ilmiöstä. Halvoilla palkkakustannuksilla ei mikään maa voi kauaa kilpailla. Palkat tulevat nousemaan kaikkialla, missä on koulutettua työvoimaa. Maailma elää varsin vellovassa liikkeessä. Virokin oli joitakin vuosia sitten halpatyövoiman maa, mutta eipä ole enää. Viron talouskriisi tuntuu menevän paljon syvemmälle kuin meillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 12:38

Kyyllä se on tosissaan paljon noussut. eipä ole ihmisillä varaa paljon mitään ostella kun lama on ja työttömyys vaan lisääntyy. kuka kohta maksaa ne työttömien rahat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 14:00

Taantumasta työttömyyden kasvu johtuu, ei sillä ole mitään tekemistä ulkomaalaisten kanssa.
En kyllä kannata ulkomaalaisten, kielitaidottomien henkilöiden pestaamista hoitotyöhön. Meidän omat, koulutetut voivat hoitaa ne hommat.
Yhteiskunta ei pyöri sillä että tuotetaan palvleuita toinen toisellemme, täytyy olla tuotteita joita myydään ja joista kertyy rahaa. Nyt on vain sen suhteen huono tilanne.
Yliostaminen on typerää eli ihan hyvä jos ei kaikkea roskaa olekaan varaa koko ajan ostella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 18:00

Lisää tulee hallituksen toimin.