Taivuttakaa Minä menen, Sinä menet jne. yksikössä ja monikossa savoksi.

Yrityksiä kehiin.

Avainsanat: savon kielen oppitunti 1.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.06.2009 - 08:05

Minä mään.
Sinä määt.
Hiän männöö.
Myö männään.
Työ määttä.
Hyö männöövät.

Tässä parin kirjaimen eroja Pohjois-Savosta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.06.2009 - 00:32

Svolaisia tunnen ja mökki on aivan Eteläsavon tuntumassa mutta aina vastuu siirtyy kuulijalle vaikka sanoisin karjalaisittain. Onko perussanastoa myö menää mehtää kuotamaa puita ja sit järvehe uimaa ku kaloo ei tullukkaa ku ol vierät syötit mut talvej kairataha reikää ja naarataa uuvestaa.

Lisätty: 23.06.2009 - 00:35

Mie mään, työ määtte,myö männää,työ määtte. Tuli vaa yks kaks miälee. Savon murrekin on sekaantunu ennee eii oo ku haaskan näkösii naisii.

Lähteet:
Odotan viisaampia Savolaisia.Erittäin kiva murre!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 00:39

Mie mään, Minnäi mään, Sie määt, Sinnäe määt, Myö männään
Savolaisuus on siunattu asia, jolla saa kaiken anteeksi.
Mutta, kuten tunnettua, ääntämisen varoitus: yliyrittäminen voi viedä amatöörin sairaalahoitoon.
Lisäksi muista aina, että savolainen ei sure toisten menestystä, vaan on pikemminkin aidosti iloinen toisten taitamattomuudesta ja onnettomuuksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 06:50

Jopas nyt jottae Muljaatin ei toemi?
www.savonsanomat.fi/muljaatin/

alku on jo kohallaan,
myö männään, työ määtte, hyö männöö, jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 07:31

minä mään
sinä määt
hän männöö
myö männään
työ määtte
he männöövät

Rautalammin Savonkieltä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 08:12

minä mänen
sinä mänet
hää männee
myö männään
työ mänette
hyö männeevät

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 10:43

Jos mie ny tästä mänen ja sie et mänekkää, nii antoo hään männä. Myö voiaan männä kaik, ja työ voitta olla mänemäti, mut hyö männeevät joka tapaukses.
Sukulaisia Savossa, kotikieli Helsingistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 11:05

myö en ossoo saavoo, mut on kyl hauska niit juttui lukea , joten laittakaa vaan lisää kaiken maailman murtei, suomex tietty tulemaan tän napsuun...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 23.06.2009 - 13:14

Ei osaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 14:49

mie mään
sie määt
hää männöö
myö männää
työ männöö
hyö männöö

Yritin aineskii:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 20:17

mie mään
sie määt
hää männöö
myö männää
työ määttä
ja hyö senkun männöövät

hieman er laine ku yläkertalaisella !
Se on tää savo nii veikeetä viännettävvöö =))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.06.2009 - 18:56

En ala yrittämään, koska menee karjalat ja savot sekaisin. Mitään murretta en osaa selkeästi. Kaikki seonneet jo lapsena, kun kotona puhuttiin stadilaista, karjalaa ja savoa kesät maalla. Ja koulu vielä sotki kirjakielen mukaan, niin vähemmästäkin pieni lapsi sekoo. Eikä siitä sekakielestä ole eroon päässyt vieläkään.