Kulutushyödyke - onko huoneenvuokralain 6 pykälän vuokrasuhde kulutushyödyke, kun vuokranantajana on osakeyhtiö (laki 38/78)?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 22.06.2009 - 23:44

Asuntoetu oli kysymyksessä myös silloin, kun vuokrasopimus oli muodollisesti tehty sellaisen itsenäisen kiinteistöyhtiön kanssa, jonka osakkaana työnantaja oli. Työnantaja tuki kiinteistöyhtiötä taloudellisesti siten, että työntekijöiltä perittiin pienempää vuokraa kuin muilta asukkailta (KHO 1982/4802).

Asuntoedun verotusarvoon vaikuttavat asunnon sijaintipaikkakunta, ikä ja pinta-ala. Arvostukseen vaikuttavat tekijät tarkistetaan vuosittain ja arvojen muutokset vastaavat yleisiä vuokratason muutoksia. Mikäli asunnon käypä vuokra on pienempi kuin luontoisetupäätöksen mukainen arvo, käytetään käypää arvoa. Käypä arvo on se vuokra, mitä asunnosta vapailla markkinoilla jouduttaisiin maksamaan.

Asuntoedun arvosta vähennetään työnantajan palkansaajalta perimä vuokra ja mahdollinen vesimaksu. Jos luontoisetuasunto sijaitsee kiinteistöyhtiössä, jonka osakkaana työnantaja on, työnantajan perimäksi korvaukseksi katsotaan myös kiinteistöyhtiölle maksettu vuokra. Asuntoedun arvosta ei saa vähentää vuokran yhteydessä perittäviä muita maksuja, kuten sauna- ja pesutupa- ja autopaikkamaksuja.

Viimekädessä asia kannattaa aina tarkistaa verottajalta, kun näet vuokrasopimuksen ja luet sen vuokranmääräytymisperusteet.

Luontoisedut 8016
Verohallinnon ohje Dnro 1638/31/2008, 23.2.2009
Valtuutussäännös
VerohallintoL 2 § 2 mom. Päivämäärä
Voimassaolo
1.1.2009 – toistaiseksi Diaarinumero
Korvaa normin (nro, pvm) Vastaanottaja
Verohallinnon yksiköt