Savossa pääte -kka nimen perään, miten teillä?

Kun kaikki pitää kiäntää ja vientää. Sirpa = Sirpukka, Mauri = Maurikka, Ida = Iitukka, äiti äitykkä jne.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.06.2009 - 23:56

Minun helsinkiläismurteellani pääte olisi -sku tai -skä. Eli sellaisia, kuten Ansku, Siltsku, Äiskä, iskä, Petsku, Insku jne. Pätee myös muihin sanoihin kuin kellari=keltsu, nuotio=notsku, ja muita vastaavia. Tosin en käytä enää tuota kieltä, se kuului nuoruuteen. Nyt kieleni on hioutunut yleiskieleksi, siitä ei ehkä erota mitään tiettyä paikkakuntaa.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.06.2009 - 23:02

meillolis äitee ja iita,
paree puhua vaa reirusti eikä hempeellä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 23:04

Meillä on äiti,äitikkä,isä,isäkkä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 23:11

Meillä täällä on sukunimissa jo vallmiina Vainikka, Tikka. Etunimistä ei mistään hyrkkisääntöä varsinaisesti paitsi kenellä isompi nyrkki ja pahemmassa ranteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 22.06.2009 - 23:35

Välillä ihan itse tulee laitettua kka päätettä vähän joka sanaan, vaikkei kuulukkaan tänne päin maailmaa moinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.06.2009 - 23:43

Tuo savon ns. taivutussääntö ei päde kaikkiin nimiin, nimeä joutuu muuntelemaan. Se on tuas tätä savolaesten viäntämisleikkiä nimillä kun koetettaan kekssii kuhtumanimiä.
Esim.
Eino - Eikka
Erkki - Ierikka (huom. nimi väännelty kokonaan, joka on yleistä)
Leena - Leenukka

Mutta entäs nimet Lauri, Lassi, Arto, Eeva, Katri ?
Onko ne sitten Laurikka, Lassikka. Artukka, Eevikkä, Katrikka?

En ole kuullut että tää olisi ainoastaan savolainen ilmiö, minusta tuntuu että suomalaiseen kansanperinteeseen kuuluu nimien vääntely aikakausien mukaan sopivaksi omaan suuhun.

Entäs miehen nimi Usko? olisiko se Uskokka?
Usko - Usi on yleinen täällä meidän savossa käytetty lempinimi.
Vaiko -mus päätteellä Uskomus, Uskimus, Usimus?

Lisätty: 23.06.2009 - 00:00

Ps:
Näen punaista jos joku vääntää etunimestäni jonkun -kka päätteisen version ja kutsuu minua sillä. Keksitty lempinimi on juttu erikseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 05:16

Konsonantteja ei niinkään lisätä, mutta vokaaleja kyllä.
Kaappo venyy Kaappooksi ja vaikeasti lausuttavia helpotetaan, kuten Helander sanotaan Helanteriksi. Tässä kyse oli linja-autofirmasta, joten ei sanottu, että menin Helanderilla vaan Helanterilla.
Lempinimiä käyttävät niin nuoret kuin vanhatkin. Kyösti on Köpi jokseenkin aina puhekielessä.
Nuorempiin on jonkin verran tarttunut myös stadin slangi, vaikka se niin syrjässä onkin täältä katsottuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 08:47

Onkohan nimi Hiipakka myöskni savolainen?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.06.2009 - 09:58

Hiprakka ainakin on.
Kauppinen muuti Savoon ja sanoivat sitä Kuappiseksi. Vaihtoi nimensä ja Savolaisetpa alkoivat sanoa häntä Kauppiseksi. Mitä tästä opimme?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 26.06.2009 - 19:44

Meillä sanottiin aina äiti, paitsi murrosikäisenä piti uhitella ja silloin sanottiin mutsi. Ida oli Ida. Esim. meillä oli mummon nimi Ida. Itse kutsui itseään Iitaksi.