Unettomuuden syyt?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.06.2009 - 03:48

Nettiaddiktio.

Kysyjän kommentti

Re: foorumin nickit
« Vastaus #3 : 26.04.05 - klo:23:28 »

--------------------------------------------------------------------------------

Mun nettiaddiktio syntyi sairaan kissani johdosta, sen kissan nimi oli siis Noita. Etsin tietoa kissojen ruoka-aineallergiasta ja ajauduin yhdelle lemmikkifoorumille. Oli aika luontevaa valita nickiksi lemmikin nimi, varsinkin tämmöinen ei-ihQ-söpis nimi. Eli ajattelin että Noidassa on sopivasti särmää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.06.2009 - 06:25

Unettomuuden syitä

Yksittäisinä öinä ilmenevä tilapäinen unettomuus on hyvin tavallista. Se voi johtua ohimenevästä stressistä tai tilapäisistä ristiriidoista, uni-valverytmin häiriöstä (ks. «Uni-valverytmin häiriö» 1), aikaerorasituksesta. Lyhytaikainen ja alle kuukauden kestävän unettomuusjakson syynä on usein rasittava elämäntilanne, suru tai sairaustila.

Pitkäaikaisemman tai jatkuvan unettomuuden taustalla on jatkuvasti stressaava elämäntilanne, masennustila (ks. «Masennustilat» 2) tai jokin muu psykiatrinen sairaus, alkoholin käyttö, dementia (ks. «Dementia» 3) tai unilääkkeiden säännöllisen käytön seurauksena syntynyt lääkeriippuvuus. Joskus jatkuvan unettomuuden taustalla on jokin ruumiillinen sairaus, sydämen vajaatoiminta (ks. «Sydämen vajaatoiminta» 4), kilpirauhasen liikatoiminta (ks. «Kilpirauhasen liikatoiminta (hypertyreoosi, "myrkkystruuma")» 5), lisäkilpirauhasen sairauden ja veren kalsiumin vajauksesta johtuvat lihasnykäykset (ks. «Kalsium - liikaa (hyperkalsemia) ja liian vähän (hypokalsemia)» 6), hengitysteiden sairaudet, uniapnea (ks. «Unenaikaiset hengityskatkot (uniapnea)» 7), pitkäaikaiset kipu- tai särkytilat tai levottomien jalkojen oireyhtymä tai se on jonkin käytetyn lääkkeen sivuvaikutus. Säännöllinen alkoholin käyttö lisää vilkeunta (REM-unta), minkä seurauksena uni muuttuu katkonaiseksi osin ahdistavien unien vuoksi.

Noin joka kuudennen jatkuvan unettomuuden taustalla on nk. primaarinen unettomuus, joka on rakenteellinen ominaisuus ja ilmenee jo lapsuuden aikaisena unettomuutena. Sen taustalla ei ole mitään psykiatrisia häiriöitä tai somaattisia sairauksia, mutta kiusallisena ominaisuutena lisää alttiutta käyttää ylimäärin unilääkkeitä tai päihteitä. Erilaiset itsehoidolliset keinot ovat tärkeä osa primaarisen unettomuuden hoitoa.

Lähteet:
www.terveyskirjasto.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 07:34

Unettomuuden syyt
» Elämäntavat
» Psyykkiset sairaudet
» Fyysiset sairaudet
» Perinteisten unilääkkeiden käyttö
» Muiden lääkkeiden käyttö
» Ikääntyminen
» Alkoholi
www.tietoaunettomuudesta.fi/...uden-syyt/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.06.2009 - 09:44

Voi olla myös jopa niin yksinkertainen syy, että makuuhuoneesi on liian kuuma, tai kylmä. Tai patja ja tyyny eivät ole hyviä. Itse valvoin, kun olin tupakkalakossa 3 kk. Oli sekin kamalaa. Piti lakko lopettaa, jotta sai nukuttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.06.2009 - 11:18

Jos on kauheesti huolia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 12:05

-Jos on juonut kaumalasti jotain juomaa,jossa on kofenia.(kokis,kahvi..)
-Makkarin kuumuus tai kylmyys
-Huolet
-Jännitys
-Tai sitten ei vaan nukuta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 12:17

Tuossahan tuota on kaverit vastailleet jo pitkät rimpsut. Kaikki oikein hyviä syitä unettomuuteen.
Mutta voi olla, että ei nukuta senkään takia, että on muuta kiinnostavampaa tekemistä ;)
Nyt se pukkas juhannusmielellä, joten OIKEIN MUKAVAA JA LÄMMINTÄ JUHANNUSTA kaikille Napsulaisille. Minulla alkaa juhannuksen vietto nyt.
Muistakaa pitää lähimmäisistänne hyvää huolta.
Napsuilemisiin =))

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.06.2009 - 12:32

Piristävät juomat, stressi, masennus,jännittäminen, valoisuus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 17:08

unet voivat aiheuttaa unettomuutta
(pelko tulevista unista)