Onko teillä jokin sellainen ruoka,mitä tarjoat vain juhannuksena.

Avainsanat: juhannus herkku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 18.06.2009 - 22:32

Ei ole mitään erikoista. Mutta yksi on, kesäsalaatti. Eli lehtisalaatista ja kananmunasta tehty salaatti johon tule kermasinappikastike. Sitten tietysti ne uudet perunat ja jotain grillattua.
Yleensä teen jo kotona valmiiksi juhannuksen ruokia, kun en tykkää häärätä varsinkaan kuumalla ilmalla kuumassa ahtaassa keittiössä kun muut paistattelee päivää laiturilla tai keinussa. On helppo tarjota jo puolivalmista.

Kysyjän kommentti

Juuri tätä kyseistä salaattia äitini teki aikoinaan,on tosi hyvää,mutta ei vain tule sitä tehtyä,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2009 - 22:46

Ei ruokaa, mutta talon taikajuoma...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 22:53

Ehkä tarjomaemme veraille grilliruokaa, onhan siinä tietysti
salaatit sun muut leipäruuat mukana, ja Karjanpiirakat..
Juomaa pitää tottakai pitä varata, erinlisia.
Ja sitten sauna pitää olla koko yön sillen että yö kylpijät
saavat saunoa auringon nousuun sakka.

Lähteet:
Oma tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 00:04

Savustettu lohi on perinteinen juhannus ruoka,mitä syömme.
Siihen sitten uusia omia pottuja+salaattia...
Sitten vielä grilli-herkut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.06.2009 - 00:44

Eipä ole sellaista mitä VAIN juhannuksena tarjoilisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 03:58

Ei mitään erityistä. Grillataan pihvejä, ja uusia perunoita. Salaattia ja etikka sipulirenkaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 07:37

Juhannushera on tuolla Pohjois-Pohjanmaalla Merijärvellä ainakin.
Olen sitä kerran saanut maistaa.Olipas hyvää.
Ei meidän perheessä ole mitään erikoisruokia joita vain juhannuksena syötäisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.06.2009 - 11:15

Ei, mutta grilliruoka pitää pintansa joka juhannus. Joskin sitä on myös muulloin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 17:21

Ei ole enää kukaan viitsinyt tehdä, mutta aikoinaan oli juhannuksen traditiona sellainen kolhoosisoppa, Katiskakalaa nimeltään.

Rannalla keiteltiin isossa padassa usean emännän voimalla, raaka-aineet suunnilleen kilo voita, kaikki kalat mitä katiskasta löytyi, ämpärillinen pottuja, puska ruohosipulia, pussillinen pippuria ja pari kourallista suolaa ja vettä sillai sopivasti. (ruotoset pikkukalat keitettiin sideharsopussissa joka noukittiin pois ja paiskattiin tunkiolle ennen ruokailua.

Mahdottoman hyvää soppaa jota riitti pitkälle iltaan ja puolelle kylää ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 22:16

Grilli pihvejä ja uusia perunoita sekä salaattia. juotavaksi punaviiniä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2009 - 01:53

Rantakalakeitto:
Tuoreita nyljettyjä pieniä ahvenia, jotka kypsytetään paistipannulla avotulella keitoksi. Liemeen mausteeksi voita, suolaa ja tilliä, ei muuta. Ruisleipää ja kotikaljaa. Ruisleipä paloja kastetaan liemeen ja päälle ahvenia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.06.2009 - 14:07

Minulla on mielessä myös sama kuin jollain muullakin eli pohjoispohjalainen juhannusherakeitto.
Laktoosin takia en sitä kyllä voi syödä enää mutta on tosi hyvää.
Äitini keitti sitä juhannusaattona tai edeltävänä päivänä pitkään ja hartaasti, oli lapsuudessa itsestään selvyys, juhannusta ei ollut ilman sitä. Kaupasta ostetusta maidosta sitä ei voi tehdä.