Grillauksesta? Muutama vuosikymmen sitten termit to grill ja to barbecue käytännössä synonyymejä. Mikä on termien ero?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2009 - 02:55

Ei todellakaan ole täysin synonyymejä.
Kuten lukematon tiesi, niin barbeque-grillissä käytetään aina alustaa l. epäsuoraa kuumennusta.
Aito bbq-grilli lämpiää mieluummin puulla ja sillä saadaan savun makua mieltymyksen ja kokin taidon mukaan. Siinä on siis kansi, ettei savu karkaa.
Oleellisin ero niiden oikeaoppisessa käytössä on ruoanlaittoon käytetyssä ajassa.
Suoralla tulella grillattaessa esim. pihviä grillataan vain minuutteja, kun taas bbq-grillissä sitä saatetaan paistaa jopa tunteja, riippuen lihan laadusta.
Itse rakensin kaasugrillistäni jonkinmoisen bbq-grillin tunkemalla laavakivien tilalle vanhan uunin pellin, jonka päälle voi laittaa savustuslastuja.
Tämän tein siksi, että en varsinaisesti pidä palaneesta tai nokisesta ruoasta. Pihveistä kun tuppasi tippumaan rasvaa laavakiville ja se syttyi iloisesti palamaan tämän tuosta. Grillin luota ei siis voinut poistua sekunniksikaan.
On varmasti olemassa parempiakin laavakivigrillejä, mutta minä tulin ostaneeksi halvimman mahdollisen.
Eniten olen pitänyt Cramer-matkalaukkugrillistä, jossa kaasupoltin on yläpuolella ja se lämmittää infrapunasäteilijää. Ruoka ei koskaan palanut ja illan viilennyttyä grillillä voi pienen virittelyn avulla lämmittää juhlijoita kuin terassilämmittimellä ikään, kun käänsi sen kannen sopivaan asentoon.
www.caravanpalvelu.com/1st/h...e=showprod
Pieni ja kätevä vehje.

Kysyjän kommentti

Ei menty halpaan!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.06.2009 - 01:10

barbecue kuvittelen on wokkausalustalla